verroeste promotiemachine 3 spectrum Promoot diversiteit Weinig doorsturen Er is geen strategie Meer professioneel PZC Zaterdag 25 april 2009 Concept voor de nieuwe 'Zeelandportal' die in juni wereldwijd gaat. der meer museum- en restaurantbezoek) en gratis busvervoer. De pas wordt uitgege ven door recreatieondernemers. Sinds dit jaar worden ook proeven gedaan met Persoonlijk merken wij heel weinig van Zeeland-promotie", zegt Ingrid Hermie van pension Hof van Sluis in Sluis. „Wij als kleine ondernemers komen niet voldoende uit de verf, de kleine onder nemer wordt vaak vergeten. Promoot de diversiteit is mijn standpunt. Geef de gast de keuze. Luxe hotel, pension of bed&breakfast. Ik heb heel sterk de indruk dat alles nu richting grootschalige bedrij ven gaat en naar het duurdere segment. Het sterke punt van Zeeland is nu juist dat er zoveel kleinschalige accommodaties zijn." douches van de camping worden geopend en kan de restauranteigenaar zien waar zijn klanten vandaan komen. Het project wordt met grote belangstelling gevolgd door de provincie. Bij succes wacht een mogelijke uitbreiding van deze busservice in andere delen van de regio. Nog even terug naar Drenthe. Maar liefst 1,2 miljoen euro steekt de provincie daar dit jaar in een landelijke campagne ten ba te van het toerisme. Polie grijnst breeduit en heft beide handen. „Daar kunnen wij De VW kijkt veel te veel naar de west hoek", zegt Ton Hammink van cam ping 't Hogezand in Sirjansland. „Er wordt heel weinig doorgestuurd vanuit Renesse en Haamstede. Alles gaat naar de onderne mers in de buurt. Ik heb nog nooit één klant van de VW Bruinisse gekregen. Heel vaak wordt geschreven 'Zeeland zit vol' terwijl wij nog voldoende plek heb ben." Ook de gemeente mag van Ham mink wel wat toeristvriendelijker worden. „Ze maken veel te veel wetjes. En als ze Zeeland willen promoten, moeten ze het parkeren gratis maken." dan toch nooit tegenop! En dan krijgen we nu al meer dan anders!" Drenthe doet wat met je, is de noordelijke tegenhanger van het 'zuchtje Zeeland'. Zichtbaar ontspannen gezinnetjes, vlieger ende kinderen en fietsende ouderen drin gen via de televisie met enige regelmaat de huiskamers binnen. Agnes Holtjer is de kersverse voorzitter van het overkoepe lend platform Toeristisch Recreatief Dren the (TRD), een adviesorgaan voor gemeen ten en provincie. Na het faillissement van VW Drenthe eind 2007 is provinciebreed de samenwerking met de Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer in de ban gedaan. Iedere afzonderlijke gemeente begon een Toeristisch Informatie Punt (TIP). In goed overleg is een Stichting Recreatievoorzie ningen opgericht, dre zorgt voor de samen- Het moet echt anders", zegt Leo van Vliet, van hotel De Zeeuwse Stro men in Reriesse en mede-initiator van Concert at Sea zeer beslist. „Het lastige vind ik alleen dat er geen dialoog is met elkaar. De eilanden bepalen zelf maar wat, op basis van verkregen subsidies. Er is geen strategie en dat wordt ook niet opge pakt." Van Vliet denkt dat creatieve marke teers aan de slag moeten met de promotie. „En niet de bestuurders. Ken je dat project van Terschelling met National Geographic in het kader van de maand van de aarde? Waarom kan dat hier nu niet?" hang tussen deze punten. Daarnaast is de Stichting Marketing Drenthe verantwoor delijk voor de klantenwerving buiten de provinciegrenzen. De eerste resultaten la ten zich vertalen in een stijging van het aantal overnachtingen. „Onze grote kracht schuilt in de samenwer king", vertelt Holtjer. „Het hele toeris- tisch-recreatieve bedrijfsleven is binnen de TRD vertegenwoordigd. Best bijzonder." Holtjer, zelf hotelier, erkent dat een vet miljoen een 'behoorlijk bedrag' is. „Maar op marketinggebied is dat ook weer heel snel weggewaaid. We willen het omgezet zien naar een structurele bijdrage." Niks te hoog gegrepen, vindt de voorzitter. „Eén op de elf banen in Drenthe heeft te maken met toerisme en recreatie. Dat moet toch wat waard zijn." Ik denk dat het voor verbetering vatbaar is", zegt Leenden van Nieuwenhuyzen, eigenaar van een camping, een hotel en de strandhuisjes bij Vlissingen. „Het mag alle maal wel wat professioneler. Dat heeft met creativiteit en met geld te maken. Je moet weten wat je wilt en welke mensen je hebben wilt. Goede marketing is heel be langrijk. ]e moet het product vermarkten en we moeten goede kwaliteit leveren. Je kan wat dat betreft niet duidelijk genoeg zijn. Want je hebt niet alleen Zeeland in juli en augustus, maar er is ook een Zee land in mei en juni."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 93