Nieuwe olie en techniek voor spectrum 2 Eerst nadenken PZC Zaterdag 25 april 2009 Kreeftmenu bij Brasserie Maritime lokt ook toeristen naar Zierikzee. foto Dirk-Jan Gjeltema Groningen, Gelderland, Fries land, Limburg en nu ook Drenthe - Patrick Polie van de stichting Promotie Zee land Delta (PZD) kan ze zo opnoemen. Stuk voor stuk sterke campag nes die landgenoten bewust maken van heel wat moois net om de hoek. Zeeland steekt er in dat rijtje nogal bleekjes bij af. Niet echt vreemd, wijst Polie op het aan merkelijke verschil in budgetten. Zelfs met- de Europese subsidie voor de Zeeuwse pro motiemachine van 2009 kan de provincie niet opboksen tegen de miljoenencampag nes van de concurrentie. Zeeland moet het doen met 450.000 euro. „Éénmalig", fluis tert Polie bijna. „Daarvan is anderhalve ton van de provincie en ook nog een beet je van gemeenten en het bedrijfsleven. Hoeveel we jaarlijks krijgen, hangt af van dë ambities van de politiek. We hebben nog nooit zoveel gehad. Met dat geld kun je nu iets moois in de steigers zetten. Ei genlijk moet je dan doorpakken met een aanzienlijke én structurele bijdrage." 1 M üs# ff Tl Kom naar het PZC-debat over toerisme. Donderdag 14 mei, 14.00 uur, in De Parel in Domburg. Aanmelden: debat@pzc.nl Voldoet de promotie van Zeeland? Campagnes ogen nietig, ouderwets, eenzijdig en hopeloos versnipperd naast die van de concurrentie. Tot ongenoegen van ondernemers. De in 2006 opgerichte stichting Promotie Zeeland Delta trok het zich aan. Wist voor dit jaar meer geld los te weken om de regio prominenter in de etalage te zetten, sterk geënd op persoonlijke levensstijl. Weg met het massatoerisme! door Marcel Modde en Melita Lanting www.pzc.nl/toerismedebat Dat 'moois' begint wat Polie betreft bij de nieuwe internetpagina en één herkenbaar logo, waarmee de gezamenlijke VW's en PZD Zeeland in juni wereldwijd in de eta lage zetten. Einde aan de versnippering! Deze 'portal' staat model voor de nieuwe benadering van de toerist Niet langer het aanbod maar de vraag wordt als uitgangs punt genomen. En daarbij staat altijd de persoonlijke levensstijl van de gast cen traal. Wie een huisje, camping of hotel/pension zoekt in Zeeland, krijgt straks aan de hand van een korte vragenlijst advies op maat over de meest geschikte accommodaties, inclusief een reisplanner. „Iemand die vooral voor de natuur gaat, krijgt daarbij heel andere foto's te zien van Zeeland, dan een wat avontuurlijker ingestelde water sporter, of culinaire fijnproevers. Zo kun je voor heel verschillende categoriën een ge richt pakket aanbieden. En daarbij focus sen we sterk op de beleving. Veel interes santer." Om die beleving te versterken, zet PZD de mobiele telefoon in als joker. Wie straks voor een historische kerk staat en meer wil weten over de geschiedenis, krijgt des gevraagd de informatie toegestuurd, al dan niet in gesproken tekst. Datzelfde trucje kan eenvoudig worden uitgehaald met we tenswaardigheden over een natuurgebied, de dichtstbijzijnde restaurants of evene menten in de buurt. Polie streeft er naar de mobiele service dit jaar in bedrijf te ne men. Het volgen van een fietsroute via sms kan al sinds afgelopen zomer. Met onder meer radiospotjes, advertorials in binnen- en buitenlandse kranten en in populaire televisieprogramma's wordt de komende maanden de Nederlandse, Duit se en Belgische markt bestookt. Zo trapt vanavond Schouwen-Duiveland afin een nieuwe spelserie van RTL4 (aanvang 19.00 uur), waarin de toeristische beleving in ei gen land centraal staat. Rode draad in de Zeeuwse campag ne is dat de regio wordt neergezet als een gebied waar vrijheid en au thenticiteit ('Zeeland is puur') nog gemeen goed is en hef levenstempo lager ligt. Net als in Drenthe, Gelderland en Limburg dus.... Tijd voor een Zuchtje Zeeland, luidt de strijdkreet die concurrerende provincies moet aftroeven. De inhaalslag die Zeeland op dat front moet maken is groot, ziet Po lie in. De eenheid die nu wordt uitge straald, mag afzonderlijke gemeenten en ondernemers niet ontslaan van eigen in spanningen. „Daar moeten ze juist mee doorgaan. Maar houdt het collectiefin het oog. Daar begint het volgens ons mee. Zie het als een fuik. Ie maakt mensen attent op Zeeland, dan zoek je verder naar een be paalde streek en daarbinnen weer een spe cifiek dorp." Een duidelijk voorbeeld van zo'n verster kend lokaal initiatiefis de Schouwen-Dui- velandpas. Een 'creditcard' die toegang geeft tot aantrekkelijke arrangementen (on- Waar staat Zeeland voor?", vraagt Robbert Northolt, eigenaar van camping Scheldeoord in Baarland. „Jaren hebben we zon, zee en strand gehad, maar we zijn rechts ingehaald door landen met een zongarantie, zoals Turkije. Wij moe ten eerst met z'n allen nadenken wat Zee land méér te bieden heeft. Daar zijn, denk ik, wel voldoende mogelijkheden voor. De uitdaging is volgens mij dat toerisme de trekker wordt van het buitengebied. Wij weten allemaal wel hoe mooi Zeeland is, maar ga dat maar eens uitleggen op een beurs in Duitsland." De Brouwersdam is 'the place to be' voor kiters en surfers. Vooral op zomerse dagen trekt de dam honderden toeristen die met caravan of camper tot aan het strand kunnen komen. foto Dirk-jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 92