De gekrenkte spectrum IO Mottainai! PZC Zaterdag 25 april 2009 Uweet vast niet dat Japanse was machines twee watertoevoersys- temen hebben? Eén slang is aan een kraan aangesloten, de ande re wordt in het bad gelegd. Naar keuze kun je de wasmachine met water uit het bad of de kraan laten vollopen. De goede huisvrouw kiest voor de eerste variant. Want waarom zou je badwater zo het riool in laten lopen? Mottainai!, zonde! Nu moet u ook weten dat Japanners iedere avond in bad gaan, na zich eerst uitvoerig gedoucht te hebben. Het water is dus zo goed als schoon, ook wanneer alle familie leden in hetzelfde badwater hebben gepoe deld. Was het hergebruik van badwater tamelijk in onbruik geraakt - een beetje lastig is het wel: slang in bad hangen en Weer oprui men - sinds een paar maanden is het weer helemaal terug. De crisis heeft Japan vol in het gezicht getroffen. De export is volledig ingestort. Dus verdient de Japanner minder en moet hij weer op de klein tjes letten. Dat doet hij met een groots, filosofisch gebaar, samenge vat in het woord mottainai, van oor sprong een boeddhistisch begrip. Mottai betekent zoiets als waardig heid en respect voor de natuur, de geest en voor menselijke relaties. Met het ontkenningstoevoegsel nai betekent mottai-nai respectloos. In het dagelijks gebruik betekent het verspilling of zonde! Toen de bomen tot aan de hemel groeiden, is het principe behoorlijk verwaarloosd. Be halve in de milieubeweging. Die maakte het tot sleutelbegrip van haar acties. Wangari Maathai, de milieuactiviste en Nobelprijswinnares uit Kenia, was vol bewondering voor deze oeroude antiwer- spillingshouding, die nog altijd overal in Japan is te vinden, van kleine huishoudens tot grote fabrieken. Maathai besloot het be grip mottainai over te nemen voor haar we reldwijde werk. Anno 2009 groeit ook onder de Japanners de populariteit van de boeddhistische wijsheid, uit nood, uit zuinigheid of uit bewustzijn voor het milieu. De Japanner gebruikt zijn auto, schoenen en kleren tot ze helemaal op zijn, laat het water niet zo maar lopen, doet het licht achter zich uit, fietst weer en eet weer meer thuis. Hij gaat naar de boekhandel voor tachiyomi, 'staand lezen'. De kaisuken, de elf-voor-de-prijs-van-tien-tramkaartjes, zijn weer in opmars. De OV-chipkaart is weliswaar handig, bij velen zelfs in het mo bieltje geïntegreerd, maar levert geen enke le vorm van korting op. En de koffie halen we niet meer bij de Starbucks of uit de au tomaat. We hebben een my bottle bij ons, een thermosfles die thuis is gevuld. Samen met een bento, een lunchpakket. Net als vroeger, toen er nog niet op iedere hoek van de straat een fastfoodrestaurant of een 24 uurswinkel met kant-en-klare lunchboxen was. Dat scheelt al gauw tus sen de 5 en 7 euro per dag. In dat lunchpak ket zit hoogstwaarschijnlijk eten dat de avond tevoren 'vlak voor sluitingstijd' bij de supermarkt is gehaald. Want een uur voordat ze sluiten, prijzen supermarkten in Japan versgoed als vis, vlees, tofu, melk en brood scherp af, soms tot meer dan de helft. Helemaal bij de tijd is de supermarkt van meneer Ochiai in Tokio. Hij heeft een rek waar mottainai boven staat: blikjes, pakjes soep en diepvriesspul waarvan de uiterste verkoopdatum is verlopen. Allemaal nog goede spullen voor minder dan de helft van de normale prijs. Sinds 2005, toen ook Wangari Maathai mottainai omarmde, steunt hij met een deel van zijn opbrengst haar Green Belt Movement, die actie voert voor het behoud van natuur en milieu. STANDPLAATS door Judith Stalpers Een ceremonie bij een Chinees marineschip in de haven van Sanya voordat het schip richting Somalië vertrekt. De Chinese marine doet mee aan de internationale patrouille tegen piraten voor de kust van het Afrikaanse land. Ook op militair gebied neemt China een meer zelfverzekerde houding aan. foto GPD/AP China worstelt met de vraag hoe het zijn nieuwe positie als wereldmacht moet gebruiken. Zich voegen in de bestaande orde of opstandig met de vuist op tafel slaan. „We zijn erg kwaad." door Remko Tanis Foto rechts: Een demon strant houdt een bord omhoog waarop staat: 'Franse buitenlander, China is niet gauw bang'. De Chinese jon geren protesteerden vorig jaar bij een vesti ging van de Franse su permarktketen Carre- four in centraal China, naar aanleiding van het Franse besluit de Dalai Lama het ere-staatsbur- gerschap te verlenen. foto GPD/AP Muziek zwelt aan, Conquest of Paradise van Vangelis. De verovering van het pa radijs. Een portret van Mao doemt op, zijn hoofd omringd met priemende zonnestralen. Dan verschijnt de beeldVullende tekst: 'Het imperialisme zal nooit z'n poging sta ken ons te vernietigen!' Gevolgd door: 'Ze maken de Chinezen tot slaven en probe ren hun eigen financiële crisis op ons af te schuiven. Word wakker! Sta op! We moe ten de wereld onze stem laten horen!' De synthesizermuziek bereikt vervolgens zijn hoogtepunt. Het zijn fragmenten uit de video China, sta op! die sinds vorig jaar een hit is onder Chi nezen. Een week na verschijning hadden al meer dan een miljoen internetters hem gezien. Tienduizenden lieten positieve commentaren achter. In iets meer dan zes minuten gaf het filmpje van een student psychologie de frustratie van miljoenen een stem. De auteurs van Unhappy China willen de wereld meer laten horen dan alleen de offh ciële stem van China. Het boek, dat vorige maand verscheen, is een absolute bestsel ler en onderwerp van verhit debat. China is boos, is de boodschap van de schrijvers. Boos dat het land door de rest van de we reld nog altijd niet voor vol wordt aange zien. 'De boosheid van China vereist dat er helden opstaan, die het volk leiden naar een overheersing van onze pestkoppen', schrijven de auteurs. 'China moet zaken gaan doen met het zwaard in de hand'. Zhang Xiapo, één van de auteurs: „Wat Chinezen vorig jaar (rondom de Olympi sche Spelen, red.) is overkomen, heeft ons erg kwaad gemaakt. Eindelijk staan we in het centrum van de wereldaandacht en wat krijgen we er voor terug? De roep om een boycot. Het Westen doet alsof we een minderwaardige diersoort zijn." 'De VS zijn failliet, die samenleving is ten onder gegaan aan corruptie', stelt het boek. De boodschap: de wereld heeft een nieuwe leider nodig met een lange geschie denis en rijke beschaving, China. De au teurs hekelen de voorzichtige, diplomatie ke houding van de huidige leiders van het land. Unhappy China bouwt voort op het groeiende nationalisme dat vorig jaar al en kele keren duidelijk opborrelde tijdens fel le protesten tegen het Westen. De Chinese regering houdt niet van dit soort populistisch nationalisme. Peking doet er alles aan de wereld voor te houden dat China een vreedzame opmars voor ogen heeft en geen conflicten zoekt. Dat de frustratie over hoe het Westen China behandelt echter ook in de hoogste krin gen opgekropt zit, bleek in februari. Vice- president Xi Jinping, beoogd opvolger van de huidige president Hu Jintao, liet zijn ge voel de vrije loop tijdens een toespraak voor geëmigreerde Chinezen in Mexico. „Goed doorvoede buitenlanders hebben blijkbaar niets beters te doen dan steeds weer met een beschuldigende vinger naar China te wijzen", £ei Xi. „China exporteert geen revolutie, honger of armoede naar an dere landen en rommelt niet in andere lan den. Wat willen ze nou met hun wijzende vinger?" Chinese staatsmedia verzwegen de toe spraak. Zo ongemakkelijk voelt Peking zich over de ontevreden, nationalistische gevoelens. Via internet verspreidden Xi's woorden zich echter razendsnel. De vice- president is uitgegroeid tot de held van Chinezen die vinden dat hun land onte recht aan een minderwaardigheidscom plex lijdt. Eindelijk een leider die niet kiest voor sussende diplomatie, maar de rest van de wereld te verstaan geeft dat ze hun mond moeten houden met die eeuwige kritiek op China. „De vraag hoe de relatie tussen China en de rest van de wereld moet zijn, houdt Chi nezen erg bezig op dit moment", zegt Xiao Gongqin, professor Geschiedenis aan de Al gemene Universiteit van Sjanghai. „We ko men uit een eeuw van schaamte en verne dering, gevolgd door dertig jaar van explo sieve economische groei en ontwikkeling van het land. Nu vragen velen zich afin wat voor land ze leven. Wat is de plaats van China in de wereld van nu?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 100