Borsele positief over plan bejaardenoorden recordpoging ganzenborden DEBUS een begrafenisstoet zoals vroeger zie je niet meer Studieavond ZAJK over 'extensivering' landbouw PZC/ provincie HUTTEVAER KOMT MET ACTIEPLAN )G-steun voor losselbedrijf |n Yerseke MATHEUSE DE WIT IN felefooncirkels ïderen Middelburg ïbben plaats vrij OOSTERSE TAPIJTEN Lij JHIJ li OPBRENGST VOOR GOEDE DOELEN VI BEI 13 30 NEUZEN - De Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer wil absolute voorrang voor le grote infrastructurele werken in de Nederlandse vaarwegen. De verbetering van het lal door Zuid-Beveland staat bovenaan. Dat zei hoofdbestuurslid W. G. de Meijer gister- id tijdens de jaarvergadering van de afdeling Terneuzen van Schuttevaer. Het hoofdbe- r van Schuttevaer heeft een plan opgesteld dat het opheffen van de vele stremmingen bij ïeldinge in 1992 beoogt, de vervanging van de Oranjesluizen en de Oostersluis in Gronin- in 1993 en de verbetering van de Zuid-Willemsvaart en het kanaal Wessem-Nederweert. Miljoen ie Hansweert NIEUW TEHUIS NOODZAKELIJK III Signatuur Inzamelen JDAG 29 DECEMBER 1987 bsolute voorrang voor fanaal Zuid-Beveland ^^^■l%TnTTf7'n*T TA TTl_1? n 1 r< 1 j i i 1 j - tiedr kette nt bij uweli j! 4GE hoofdbestuur gaat volgens De r zelfs zo ver met zijn stellingna- at andere projecten tot verbete van de Nederlandse vaarwegen vel kunnen wachten. „We onder in brede steun", aldus De Meijer, ons actieplan bij alle schippers- lisaties, EVO en aannemersorga- jies. Ook de provincies, met gede erde De Geus van Noord-Brabant >p, steunen ons. De provincies nu elk afzonderlijk het rijk besto-' las is de minister nog niet gene- oezeggingen te doen. De Kamer vinden geen extra geld voor epvaartwegen en het bedrijfsle- zelf had het dit jaar ook niet ge melijk. En als je dan nog eens pt hebt dan lig je te wachten voor neldinge of voor de Krammerslui- >f noem nog maar een paar obsta- op. Want als er eens iets direct It afgebouwd dan blijkt het nog i scheepvaarten vriendelijk ook". (Van onze Haagse redacteur) |EN HAAG - Het mosselverwerkend Tedrijf Steketee/Van der Jagt in Yer- fcke krijgt van de EG en minister Iraks (landbouw en visserij) een sub- Idie van 51.384 gulden in het kader |an de zogenaamde marktstructuur- fojecten 1987. Dit heeft het departe ment van landbouw en visserij be- ►ndgemaakt. letEG-geld - 36.703 gulden - is afkom- fig uit het Europese oriëntatie- en larantiefonds voor de landbouw en be- Jtemd voor verwerking en afzet van de jfodukten. Braks voegt er veertig pro- Jent oftewel 14.681 gulden aan toe. l'-eketee en Van der Jagt zal de subsi de aanwenden voor een UV-installatie pn behoeve van de mosselverwerking. tra marifoon-kanaal voor de Oostsluis. Goede vaarwegen zijn een noodzaak om de faam van Nederland als distri butieland waar te maken. Daarom is het nodig om de komende jaren zeer veel aandacht te besteden aan het on derhoud en verbetering van de vaar wegen. „Helaas moeten we vaststellen dat dit onderdeel de laatste jaren het kind van de rekening is geworden". Dat zei voorzitter drs H. Eversdijk van de Bevelandse Schuttevaer-afdeling maandagavond in zijn jaarreede in Yerseke Eversdijk - tevens CD A-kamerlid - stipte onder meer de verbetering en verbreding van het kanaal door Zuid- Beveland aan die begin deze maand door minister drs N. Smit-Kroes (ver keer en waterstaat) officieel werd ge opend. Het noordelijke deel van deze vaarweg is pas over een aantal jaren gemoderniseerd, wat Eversdijk een te ken aan de wand noemde. „Zo kan het niet langer. Schuttevaer zal dan ook met alle geoorloofde middelen op een snel gereedkomen van de totale werken aansturen". Eversdijk sprak de hoop uit dat in februari 1988 enige duidelijkheid wordt gegeven over de datum waarop een begin wordt ge maakt met de verbetering van het noordelijke deel van het kanaal. MUIleijer becijferde dat er voor het ™TCplan in 1988 zeventig miljoen ■en extra nodig is. Na dat jaar |t dat bedrag trapsgewijs stijgen 30 miljoen. Verschuivingen in de oting van Verkeer en Waterstaat ten dat geld opleveren. Door de invloedkering in de Nieuwe Wa- ering wordt geld bespaard op verzwaring achter de kering. En bergen van vervuild baggerslib zo zei De Meijer, mede betaald den door het ministerie van >M omdat het ook een milieu-aan- genheid betreft. Het aldus uitge- irde geld kan Verkeer en Water- t steken in het actieplan, hoofdbestuurslid noemde de over- :ht van het Kanaal door Walche- van het rijk na&r de provincie on- i'aard ba ar „zolang het Kanaal Zuid-Beveland nog niet is aange- Stremmingen te Wemeldinge niet uitgesloten en dan moet het aal door Walcheren als alternatie- [oute worden gebruikt", voorzitter C. van den Broek van fdeling Terneuzen van Schutte- uitte de nodige kritiek op de vaar- ;en in dit deel van Nederland. Op Kanaal van Gent naar Terneuzen dit jaar weliswaar de westelijke rvaartopeningen onder de brug- bij Sluiskil en Sas van Gent in ge likt maar de lichten staan er altijd ood. Scheepvaart lager dan 6,5 me- ag gewoon doorvaren hoewel niet ireen dat weet. Vreemdelingen blij- daarom tevergeefs wachten op jen licht. Van den Broek verlangt een marifoon-installatie op de tsluis in Terneuzen, „de enige sluis betekenis in Nederland waarop geen marifoon aanwezig is". De sprekers die daar nog gebruikt den om met de schippers te com- niceren laten volgens hem te wen- over. Van den Broek wil daarom proef van zes maanden met een ex- IDDELBURG - De twee telefooncir- |s voor ouderen in de Stromenwijk l't Zand in Middelburg hebben weer imte voor nieuwe deelnemers. Een fkel bestaat uit 8 mensen, die elkaar norgens op een afgesproken tijd- |i]) opbellen. Neemt één van hen niet dan wordt even gekeken wat er |n de hand is. cirkels bieden zo een contactmoge- heid en een zeker gevoel van veilig- ld In een aantal gevallen kon via dit pndje telefoon" hulp worden gebo- aan ouderen met problemen. De Skels zijn een onderdeel van het lunpunt voor ouderen in de Stro- pnwijk/'t Zand. Contactpersoon is fevrouw Veenstra aan de Breeweg in I Zeeuwse hoofdstad. In andere activiteit van het steun- Jint is een hulpdienst voor ouderen, Ie inspringt bij klusjes in huis, bood- Ihappen en dergelijke. Contactperso on zijn: mevrouw Den Hollander en levrouw Stroo. Een andere groep vrij- liiigers geeft informatie over voorzie- Ingen en activiteiten voor ouderen en lipt bij het invullen van formulieren, pntactpersonen zijn: mevrouw jrancke en de heren Besuyen en Cam- HEINKENSZAND - Het provinciale ontwerp-spreidingsplan bejaar denoorden is in de gemeente Borsele goed ontvangen. In een reactie op het plan steunen het Borselse college van burgemeester en wethouders en de sa menwerkende bejaardenbonden de opvatting dat in de Zak van Zuid-Be veland een nieuw bejaardentehuis moet komen. In de gemeente Borsele 'draait' slechts één bejaardentehuis, en dat nog hele maal aan het randje van de gemeente: De Kraaijert in Lewedorp, rooms ka tholiek -van signatuur. Het protes tants-christelijke deel van de gemeen te is aangewezen op Poel wij ck in 's Heer Arendskerke, op het grondge bied van de gemeente Goes. Voor ou deren in dorpen als Ellewoutsdijk, Driewegen, Ovezande, Baarland en Hoedekenskerke betekent opname in een bejaardentehuis daarom een in grijpende verhuizing uit de vertrouw de woonomgeving. Met de gedachte aan een relatief snel vergrijzende bevolking in het achter hoofd, heeft de gemeente wel het één en ander aan te merken op het sprei dingsplan. Zo wil het er bij het college niet direct in dat de behoefte tot 1995 wordt bepaald aan de hand van het aantal beschikbare plaatsen, terwijl de werkelijke behoefte naar verwach ting groter is. De gemeente bepleit dan ook bijstelling van de cijfers zodra er werkelijk wordt geïnvesteerd. Het college houdt een slag om de arm over de signatuur van het tehuis dat in de Zak van Zuid-beveland zou moe ten komen. De provincie gaat uit van een algemeen tehuis, het college vraagt de behoeften hieromtrent in de gemeente te peilen. Dat dat nog stof tot discussie kan opleveren, blijkt uit de resultaten van de inspraak, geor ganiseerd door de Borselse ouderen bonden. De ANBO wil een algemeen tehuis, de KB O een katholiek en de PCOB een algemeen christelijk. De noodzaak van een bejaardenoord in de Zak van Zuid-Beveland ligt voor de ouderenbonden ook duidelijk in het flankerend ouderenbeleid. In dat be leid, dat beoogt ouderen zo lang moge lijk thuis te laten wonen, worden be jaardenoorden als het ware verplicht om buiten hun muren te treden. Met allerlei diensten als warme-maaltijd- voorziening, dagopname, medische en para-medische behandeling en recrea tie bedienen de tehuizen sinds enkele jaren ook de thuiswonende bejaarden, die met andere hulp uit de eerste lijn niet meer zo snel gedwongen zijn om te verhuizen. Al eerder werd duidelijk dat de Borselse ouderen wat betreft het flankerend beleid voor een bejaar dentehuis opteerden. De mogelijkheid van een dienstencentrum in Ovezan de, waarvoor de provincie geld be schikbaar wilde stellen, werd min of meer van de hand gewezen, met als achterliggend argument dat het de noodzaak voor een bejaardenoord drastisch zou verminderen. De ouderen in de gemeente Borsele willen tenslotte dat het verzor gingstehuis een of meerdere verpleeg huisfuncties krijgt. Het gemeentebe stuur hoopt dat de beddenreductie in de andere twee in Borsele opererende tehuizen de directies en besturen niet beweegt om zich tegen een nieuw te huis in Borsele te verzetten. In zijn jaarrede oefende Eversdijk kri tiek uit op rijkswaterstaat, die onvol doende afmeerpalen heeft aangelegd bij het nieuwe sluizencomplex van Hansweert. De huidige voorziening kan slechts worden benut door maar een paar niet al te grote schepen. „We zullen dan ook blijven aandringen op verbetering van deze situatie. Al met al betekent het dat de mogelijkheden om in Hansweert te overnachten voor lopig zeer beperkt zullen zijn". Verbetering en herinrichting van het oude sluizencomplex bij Wemeldinge is volgens Eversdijk van evident be lang voor de recreatievaart. De be staande voorhaven kan zijns inziens uitstekend dienen als jachthaven. Eversdijk maande de gemeente Goes om enige haast te maken met een on derzoek naar eventueel vervuilde baggerspecie in het Goese kanaal, voordat de vaarweg kan worden uit gebaggerd. Hij maakte bekend dat de afdeling Bevelanden van Schutte vaer binnenkort contact zal opnemen met de Stuurgroep Oosterschelde om te praten over de aanwezigheid van surfers in de Oosterschelde. „De vraag voor Schuttevaer is in hoeverre het scheepvaartverkeer hinder gaat ondervinden van surfers die in een grote concentratie kunnen voorko men. De situatie op het Veerse Meer is bekend". Advertentie Oude voorraad moet weg. KORTING TOT 50 Bosstraat 24 Bergen op Zoom Jean Vroomen (links) en Edwin van Hengst (rechts) aan het ganzenborden in de Vlissingse lunchroom, onder het toe ziend oog van één van de controleurs. VLISSINGEN In Vlissin- gen is maandagmorgen een poging om het werelduurre cord ganzenborden te ver beteren begonnen. De jonge Vlissingers Jean Vroomen en Edwin van Hengst hopen voor de tweede keer het re cord op hun naam te krij gen. Ze zullen daarvoor mi nimaal 61 uur met de dob belstenen moeten gooien. Een personenauto volge plakt met affiches voor de deur van de Vlissingse lunchroom La Reine vestigt de aandacht van voorbij gangers erop dat hier bin nen het 'grote gebeuren' plaats heeft. Op een podium achter in de zaak zitten vier mensen in rode bodywar mers rond een tafel. De klok loopt, de dobbelstenen rol len en met behendige han den bewegen de twee spelers hun pionnen over het bord. Twee controleurs houden volgens de richtlijnen van het Guinness Book of Re cords de stand en de tijd nauwgezet bij. Hun uithou dingsvermogen wordt ech ter niet zo getart als dat van Jean en Edwin. Een groep van 22 controleurs houdt in wisseldienst toezicht. De meeste van hen zijn werk zaam bij de zes 'goede doe len', waarvoor wordt ge speeld en waarvoor de be heerders van La Reine al twee jaar een dubbeltje per genuttigde consumptie af staan. Wethouder T. R. K. Meijers gaf gistermorgen om precies acht uur het startsein door de eerste worp te gooien met een uit de kluiten gewassen dobbelsteen. Er worden ge middeld twintig spelletjes per uur gespeeld. Na elk uur mag er vijf minuten gepau zeerd worden. De pauzetijd kan opgespaard worden, maar langer dan een kwar tier pauze is verboden. Het Guinness Book of Records is daarin onverbiddelijk en een vermelding in dit na slagwerk is uiteindelijk het streven van de ganzenbor- ders. Jean Vroomen: „Enerzijds willen we een nieuw record vestigen, anderzijds hopen we ook aardig wat geld voor de goede doelen bijeen te spelen". Het geld wordt met verschillende acties ingeza meld. Er worden program maboekjes verkocht, con sumptiebonnen en loten waarmee het speelbord ge wonnen kan worden. De trekking van de loterij wordt woensdagavond om 21.00 uur verricht. Op dat tijdstip hebben Jean Vroo men en Edwin van Hengst indien alles volgens plan verloopteen nieuw record gevestigd. Hun vorige re cordtijd van krap 59 uur bleef slechts een half jaar staan. Daarna werd het ver beterd door twee inwoners van de Ganzenstad Coevor- den die het twee uur langer dan de Vlissingers volhiel den. Jean en Edwin hebben daarom het spel opnieuw uit de kast gehaald. De organisatie hoopt met behulp van toeschouwers minimaal duizend gulden op te halen. Het bedrag dat de beheerders van La Reine aan de 'goede doelen' schen ken zou daarmee de 15.000 gulden overschrijden. Vo rig jaar werd er 14.000 gul den bij elkaar gebracht. De overhandiging van het geld gebeurt op 2 januari om 17.00 uur, uiteraard in de lunchroom aan de Lange Zelke. 'X* f/Sê- De uitkeringen van de begrafenisverzekering van de Thoolse Maatschappij tot Nut van 't Algemeen vallen tegen woordig in het niet bij de kosten van een begrafenis. De bus', een begrafenisverzekering van het Departement Tholen van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, houdt eind deze maand op e bestaan. De uitkeringen bij overlijden, die deze honderdvijftig jaar ge leden opgerichte begrafenisverzekering verstrekt, vallen in het niet bij de huidige kosten van een begrafenis. De laatste dertig jaar zijn geen nieuwe leden meer ingeschreven, waardoor de uitgaven de inkomsten overtref fen. De doelstelling van de begrafenisbus is niet meer van deze tijd, beseft het huidige bestuur. Het Departement Tholen der Maat schappij tot Nut van 't Algemeen richtte 28 maart 1836 de begrafenis bus op om ook de minder gegoede mensen te verzekeren van een 'net te' begrafenis. Een lidmaatschap sloot in elk geval de kans uit ooit op kosten van de gemeenschap - in de volksmond aangeduid met het voor zichzelf sprekende 'van den armen' - begraven te worden. De begrafenis bus zorgde voor een passende entou rage bij de laatste gang van de leden,. De lijkkist, bedekt met een zwart kleed, werd vervoerd in de lijkkoets van de 'bus', bespannen met twee paarden. Door het bestuur werden, zo vermeldt het laatste bekende reglement uit 1907, '12 leden der bus, die den leeftijd van 23 jaren bereikt en dien van 50 jaren niet overschre den hebben, als vaste dragers aange steld'. Steeds begeleidden acht van hen de lijkkoets. De 'bus' voorzag de dra gers van handschoenen, mantels en verstrekte tevens een vergoeding van een gulden. De verzekering van een op deze wijze aangeklede begra fenis kostte de leden, afhankelijk van de leeftijd bij inschrijving, an derhalve tot zevenenhalve cent per week. Voor dit bedrag kregen de na bestaanden van een overleden lid bovendien een eenmalige uitkering. Volgens de bepalingen van 1907 va rieerden deze bedragen van vijftien tot vijftig gulden. Bij de uitbetaling hiervan hield de penningmeester wel het loon van de voerman van de lijkwagen in. De gebruikelijke gang van zaken rond een begrafenis is volgens de Thoolse begrafenisondernemer C. Schot in de loop der tijd erg ver anderd. Hij trad bijna dertig jaar geleden in de voetsporen van zijn vader. Vooral in het begin had hij bij zijn werk wel te maken met de 'bus'. „De sfeer, die er vroeger rond een begrafenis was, is helemaal weg", vindt hij. „Een begrafenis stoet zoals vroeger, zie je niet meer. De dragers gaan naar de aula bij de Algemene Begraafplaats, stappen na afloop op hun fiets en zijn weer weg". Het reglement van de 'bus' ver plichtte de dragers destijds 'in een voegzame kleeding, ter aangewezen plaats, op het bestemde uur te ver schijnen en na de begrafenis met de aanverwanten en vrienden, naar het sterfhuis terug te keeren'. Om er ze ker van te zijn, dat de dragers van de bus zich aan hun instructies hielden, ging bij elke begrafenis een 'commis saris van toezicht' mee. Uiterlijk was deze controleur te herkennen aan de zwarte band met een rozet rond zijn mouyv. De kleding van de dragers moest netjes verzorgd zijn, de schoe nen gepoetst en hun gezicht mocht geen stoppeltje vertonen. De commissaris was tevens de aan gewezen persoon om de orde bij een begrafenis te handhaven. 'Klachten over onbehoorlijk gedrag of te laat komen, worden door den aanwezi gen commissaris van toezicht inge diend bij het Bestuur, dat, gehoord den nalatigen drager, bevoegd is de zen te ontslaan', aldus het regle ment. Bestuurslid W. L. Bijl had ook ooit de functie van commissaris van toe zicht van de 'bus'. De vaste dragers waren volgens hem meestal plaatse lijke ambachtslieden. „De schoen maker, de kapper, de schilder en de metselaar konden zich, wanneer dat nodig was een uurtje vrijmaken", legt hij uit. Nabestaanden van een lid van de 'bus' moesten, wanneer zij gebruik wensten te maken van de lijkkoets en de andere voorzieningen, dit twee dagen voor de teraardebestelling meedelen aan de secretaris. Voor spoedeisende gevallen, bijvoorbeeld bij verdrinking, kon op deze regel een uitzondering worden gemaakt. Bij een sterfgeval bezocht de familie de lijkdienaar of 'aanzegger' aan huis. Hij stelde de rouwbrief op, zorgde ervoor dat de kerkklokken luidden en gaf het sterfgeval aan op het stadhuis. De bewoners van een kleine stad of een dorp hoefden vroe ger niet lang te wachten om te weten wie de klokken uitluidden. De aan zegger ging van deur tot deur om de rouwbrief voor te lezen. Schot's moe der kan zich dit nog goed herinne ren. De nieuwsgierigheid van de mensen werd volgens haar wel ge wekt, wanneer ze de aanzegger za gen lopen. „Mijn vader heeft dat vroeger ook nog gedaan. Dan zeiden de mensen tegen elkaar: ik heb Praat zien lo pen, wie zou er dood zijn?" De meest nieuwsgierigen spraken de begrafe nisfunctionaris meteen bij het te genkomen aan, om zo achter de naam van de overledene te komen. De rouwdienst werd vroeger al tijd thuis gehouden, alleen voor de katholieken vond dit in de kerk plaats, weet Schot. „De stoet ging van het huis van de overledene, te voet door het stadje naar de be graafplaats. Op de heenweg liepen de dragers naast de koets, op de te rugtocht sloten ze de stoet af'. Uit de herinneringen, die mevrouw Schot ophaalt blijkt verder dat het uiterlijk vertoon bij een begrafenis vroeger wel degelijk de status van de overledene naar buiten toe toon de. „Je hoorde dan vragen: hoe is hij begraven? Het antwoord 'derde klas' zei dan genoeg". Als gemeenteraadslid stond Bijl destijds afschaffing van de verschil lende klassen op de Algemene Be graafplaats voor. „De klassen zijn toen inderdaad verdwenen, maar het hoekje voor de 'armengraven' niet". De contributie voor de 'bus' werd vroeger wekelijks door de bode bij de leden opgehaald, of werd per drie maanden vooruitbetaald. Bij een achterstand van drie maanden, be hield het bestuur zich het recht voor het betreffende lid te royeren. Het 'Nut van 't Algemeen' komt in het reglement van 1907 duidelijk als doelstelling naar voren. Wanneer de inkomsten de uitgaven te boven zouden gaan, werd het ophalen van de contributie tijdelijk opgeschort. Anderzijds kon het bestuur een tij delijke verhoging instellen wanneer zich buitengewoon veel sterfgeval len voordeden. Aan ledenwerving is volgens Bijl nooit gedaan. „Dat ging vroeger vanzelf. Vader en moeder waren lid en bleven meestal voor de kinderen betalen. Na het overlijden van de ou ders namen de kinderen de verplich tingen meestal automatisch over". Na de jaren vijftig zijn volgens hem- veel van de oude regels noodge dwongen veranderd. „De lijkkoets raakte versleten, paarden waren niet meer beschikbaar en bedragen voor dragers en toezichthouders on voldoende. Door het toenmalige be stuur werden veel van deze regels niet meer van toepassing verklaard. De hiervoor vastgestelde bedragen werden in het uitkeringsbedrag ver werkt". De laatste tijd hebben sommige leden zich al laten uitschrijven, vertelt Bijl, omdat het uitkerings bedrag zo laag ligt. „De contributie is er ook naar. Hoeveel jaar moeten ze niet een rijksdaalder betalen om aan het bedrag van 145 gulden te ko men. De rente van het geldbezit van de 'bus' gaat tegenwoordig op aan de onkosten. De gemiddelde leeftijd van de leden wordt steeds hoger, omdat er geen jongeren meer bijko men. Boven de tachtig jaar hoeven de leden geen contributie meer te betalen". De 'bus' telt momenteel nog zo'n driehonderd leden. Jaarlijks keert de verzekering nog tien tot twintig keer een bedrag bij overlij den uit. De bewijzen van lidmaatschap zijn vol gens Bijl meestal zorgvuldig be waard, vaak in het trouwboekje. Het bestuur van de begrafenisbus heeft daarom besloten de uitkeringen per 31 december 1987 te beëindigen en het resterende saldo te verdelen on der de leden. Jeanne de Nijs Advertentie VLISSINGEN - Het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt (ZAJK) houdt woensdag 6 januari een studieavond over de mogelijkheden van extensive ring in de landbouw. Deze nieuw jaarsbijeenkomst vindt plaats in mo tel de Caisson in Kapelle. Aanleiding tot de studieavond vormt de tendens in de EG om de landbouwmarkt min der te beschermen. De twee inleidin gen worden verzorgd door Wouter van de Weyden van het centrum Land bouw en Milieu in Utrecht en Piet van Yzendoorn, een praktizerend biolo gisch dynamische boer uit Flevoland. Daarna is gelegenheid tot discussie. Jarenlang is het bijna vanzelfsprekend geweest dat de landbouw in schaal steeds verder groeide door iedere keer maar verder te intensiveren. Door een steeds grotere produktie per agrarisch gezin kon het inkomen op peil worden gehouden. Hierdoor ontstonden ech ter weer grote landbouwoverschotten. De afzet daarvan kost zowel de agriërs als de samenleving veel geld. Het Zeeuws Agrarisch Jonegeren Kontakt constateert dat de samenleving de af zet van de overschotten niet langer wil betalen. Hierdoor dalen de opbrengst- prijzen en dreigt een landbouwcrisis. Het ZAJK wil niet op die crisis wach ten en wil daarom nagaan wat de mo gelijkheden zijn van extensivering. Hiermee wordt bedoeld de kosten drukken door minder gewasbescher mingsmiddelen als kunstmest en der gelijke te gebruiken. De studieavond begint 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 13