Borsele positief over
plan bejaardenoorden
recordpoging ganzenborden
DEBUS
een begrafenisstoet zoals
vroeger zie je niet meer
Studieavond ZAJK over
'extensivering' landbouw
PZC/ provincie
HUTTEVAER KOMT MET ACTIEPLAN
)G-steun voor
losselbedrijf
|n Yerseke
MATHEUSE DE WIT
IN
felefooncirkels
ïderen Middelburg
ïbben plaats vrij
OOSTERSE TAPIJTEN
Lij JHIJ li
OPBRENGST VOOR GOEDE DOELEN
VI BEI
13
30
NEUZEN - De Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer wil absolute voorrang voor
le grote infrastructurele werken in de Nederlandse vaarwegen. De verbetering van het
lal door Zuid-Beveland staat bovenaan. Dat zei hoofdbestuurslid W. G. de Meijer gister-
id tijdens de jaarvergadering van de afdeling Terneuzen van Schuttevaer. Het hoofdbe-
r van Schuttevaer heeft een plan opgesteld dat het opheffen van de vele stremmingen bij
ïeldinge in 1992 beoogt, de vervanging van de Oranjesluizen en de Oostersluis in Gronin-
in 1993 en de verbetering van de Zuid-Willemsvaart en het kanaal Wessem-Nederweert.
Miljoen
ie
Hansweert
NIEUW TEHUIS NOODZAKELIJK
III
Signatuur
Inzamelen
JDAG 29 DECEMBER 1987
bsolute voorrang voor
fanaal Zuid-Beveland
^^^■l%TnTTf7'n*T TA TTl_1? n 1 r< 1 j i i 1 j -
tiedr
kette
nt bij
uweli
j!
4GE
hoofdbestuur gaat volgens De
r zelfs zo ver met zijn stellingna-
at andere projecten tot verbete
van de Nederlandse vaarwegen
vel kunnen wachten. „We onder
in brede steun", aldus De Meijer,
ons actieplan bij alle schippers-
lisaties, EVO en aannemersorga-
jies. Ook de provincies, met gede
erde De Geus van Noord-Brabant
>p, steunen ons. De provincies
nu elk afzonderlijk het rijk besto-'
las is de minister nog niet gene-
oezeggingen te doen. De Kamer
vinden geen extra geld voor
epvaartwegen en het bedrijfsle-
zelf had het dit jaar ook niet ge
melijk. En als je dan nog eens
pt hebt dan lig je te wachten voor
neldinge of voor de Krammerslui-
>f noem nog maar een paar obsta-
op. Want als er eens iets direct
It afgebouwd dan blijkt het nog
i scheepvaarten vriendelijk ook".
(Van onze Haagse redacteur)
|EN HAAG - Het mosselverwerkend
Tedrijf Steketee/Van der Jagt in Yer-
fcke krijgt van de EG en minister
Iraks (landbouw en visserij) een sub-
Idie van 51.384 gulden in het kader
|an de zogenaamde marktstructuur-
fojecten 1987. Dit heeft het departe
ment van landbouw en visserij be-
►ndgemaakt.
letEG-geld - 36.703 gulden - is afkom-
fig uit het Europese oriëntatie- en
larantiefonds voor de landbouw en be-
Jtemd voor verwerking en afzet van de
jfodukten. Braks voegt er veertig pro-
Jent oftewel 14.681 gulden aan toe.
l'-eketee en Van der Jagt zal de subsi
de aanwenden voor een UV-installatie
pn behoeve van de mosselverwerking.
tra marifoon-kanaal voor de Oostsluis.
Goede vaarwegen zijn een noodzaak
om de faam van Nederland als distri
butieland waar te maken. Daarom is
het nodig om de komende jaren zeer
veel aandacht te besteden aan het on
derhoud en verbetering van de vaar
wegen. „Helaas moeten we vaststellen
dat dit onderdeel de laatste jaren het
kind van de rekening is geworden".
Dat zei voorzitter drs H. Eversdijk van
de Bevelandse Schuttevaer-afdeling
maandagavond in zijn jaarreede in
Yerseke
Eversdijk - tevens CD A-kamerlid -
stipte onder meer de verbetering en
verbreding van het kanaal door Zuid-
Beveland aan die begin deze maand
door minister drs N. Smit-Kroes (ver
keer en waterstaat) officieel werd ge
opend. Het noordelijke deel van deze
vaarweg is pas over een aantal jaren
gemoderniseerd, wat Eversdijk een te
ken aan de wand noemde. „Zo kan het
niet langer. Schuttevaer zal dan ook
met alle geoorloofde middelen op een
snel gereedkomen van de totale
werken aansturen". Eversdijk sprak
de hoop uit dat in februari 1988 enige
duidelijkheid wordt gegeven over de
datum waarop een begin wordt ge
maakt met de verbetering van het
noordelijke deel van het kanaal.
MUIleijer becijferde dat er voor het
™TCplan in 1988 zeventig miljoen
■en extra nodig is. Na dat jaar
|t dat bedrag trapsgewijs stijgen
30 miljoen. Verschuivingen in de
oting van Verkeer en Waterstaat
ten dat geld opleveren. Door de
invloedkering in de Nieuwe Wa-
ering wordt geld bespaard op
verzwaring achter de kering. En
bergen van vervuild baggerslib
zo zei De Meijer, mede betaald
den door het ministerie van
>M omdat het ook een milieu-aan-
genheid betreft. Het aldus uitge-
irde geld kan Verkeer en Water-
t steken in het actieplan,
hoofdbestuurslid noemde de over-
:ht van het Kanaal door Walche-
van het rijk na&r de provincie on-
i'aard ba ar „zolang het Kanaal
Zuid-Beveland nog niet is aange-
Stremmingen te Wemeldinge
niet uitgesloten en dan moet het
aal door Walcheren als alternatie-
[oute worden gebruikt",
voorzitter C. van den Broek van
fdeling Terneuzen van Schutte-
uitte de nodige kritiek op de vaar-
;en in dit deel van Nederland. Op
Kanaal van Gent naar Terneuzen
dit jaar weliswaar de westelijke
rvaartopeningen onder de brug-
bij Sluiskil en Sas van Gent in ge
likt maar de lichten staan er altijd
ood. Scheepvaart lager dan 6,5 me-
ag gewoon doorvaren hoewel niet
ireen dat weet. Vreemdelingen blij-
daarom tevergeefs wachten op
jen licht. Van den Broek verlangt
een marifoon-installatie op de
tsluis in Terneuzen, „de enige sluis
betekenis in Nederland waarop
geen marifoon aanwezig is". De
sprekers die daar nog gebruikt
den om met de schippers te com-
niceren laten volgens hem te wen-
over. Van den Broek wil daarom
proef van zes maanden met een ex-
IDDELBURG - De twee telefooncir-
|s voor ouderen in de Stromenwijk
l't Zand in Middelburg hebben weer
imte voor nieuwe deelnemers. Een
fkel bestaat uit 8 mensen, die elkaar
norgens op een afgesproken tijd-
|i]) opbellen. Neemt één van hen niet
dan wordt even gekeken wat er
|n de hand is.
cirkels bieden zo een contactmoge-
heid en een zeker gevoel van veilig-
ld In een aantal gevallen kon via dit
pndje telefoon" hulp worden gebo-
aan ouderen met problemen. De
Skels zijn een onderdeel van het
lunpunt voor ouderen in de Stro-
pnwijk/'t Zand. Contactpersoon is
fevrouw Veenstra aan de Breeweg in
I Zeeuwse hoofdstad.
In andere activiteit van het steun-
Jint is een hulpdienst voor ouderen,
Ie inspringt bij klusjes in huis, bood-
Ihappen en dergelijke. Contactperso
on zijn: mevrouw Den Hollander en
levrouw Stroo. Een andere groep vrij-
liiigers geeft informatie over voorzie-
Ingen en activiteiten voor ouderen en
lipt bij het invullen van formulieren,
pntactpersonen zijn: mevrouw
jrancke en de heren Besuyen en Cam-
HEINKENSZAND - Het provinciale
ontwerp-spreidingsplan bejaar
denoorden is in de gemeente Borsele
goed ontvangen. In een reactie op het
plan steunen het Borselse college van
burgemeester en wethouders en de sa
menwerkende bejaardenbonden de
opvatting dat in de Zak van Zuid-Be
veland een nieuw bejaardentehuis
moet komen.
In de gemeente Borsele 'draait' slechts
één bejaardentehuis, en dat nog hele
maal aan het randje van de gemeente:
De Kraaijert in Lewedorp, rooms ka
tholiek -van signatuur. Het protes
tants-christelijke deel van de gemeen
te is aangewezen op Poel wij ck in 's
Heer Arendskerke, op het grondge
bied van de gemeente Goes. Voor ou
deren in dorpen als Ellewoutsdijk,
Driewegen, Ovezande, Baarland en
Hoedekenskerke betekent opname in
een bejaardentehuis daarom een in
grijpende verhuizing uit de vertrouw
de woonomgeving.
Met de gedachte aan een relatief snel
vergrijzende bevolking in het achter
hoofd, heeft de gemeente wel het één
en ander aan te merken op het sprei
dingsplan. Zo wil het er bij het college
niet direct in dat de behoefte tot 1995
wordt bepaald aan de hand van het
aantal beschikbare plaatsen, terwijl
de werkelijke behoefte naar verwach
ting groter is. De gemeente bepleit dan
ook bijstelling van de cijfers zodra er
werkelijk wordt geïnvesteerd.
Het college houdt een slag om de arm
over de signatuur van het tehuis dat
in de Zak van Zuid-beveland zou moe
ten komen. De provincie gaat uit van
een algemeen tehuis, het college
vraagt de behoeften hieromtrent in de
gemeente te peilen. Dat dat nog stof
tot discussie kan opleveren, blijkt uit
de resultaten van de inspraak, geor
ganiseerd door de Borselse ouderen
bonden. De ANBO wil een algemeen
tehuis, de KB O een katholiek en de
PCOB een algemeen christelijk.
De noodzaak van een bejaardenoord
in de Zak van Zuid-Beveland ligt voor
de ouderenbonden ook duidelijk in het
flankerend ouderenbeleid. In dat be
leid, dat beoogt ouderen zo lang moge
lijk thuis te laten wonen, worden be
jaardenoorden als het ware verplicht
om buiten hun muren te treden. Met
allerlei diensten als warme-maaltijd-
voorziening, dagopname, medische en
para-medische behandeling en recrea
tie bedienen de tehuizen sinds enkele
jaren ook de thuiswonende bejaarden,
die met andere hulp uit de eerste lijn
niet meer zo snel gedwongen zijn om te
verhuizen. Al eerder werd duidelijk
dat de Borselse ouderen wat betreft
het flankerend beleid voor een bejaar
dentehuis opteerden. De mogelijkheid
van een dienstencentrum in Ovezan
de, waarvoor de provincie geld be
schikbaar wilde stellen, werd min of
meer van de hand gewezen, met als
achterliggend argument dat het de
noodzaak voor een bejaardenoord
drastisch zou verminderen.
De ouderen in de gemeente Borsele
willen tenslotte dat het verzor
gingstehuis een of meerdere verpleeg
huisfuncties krijgt. Het gemeentebe
stuur hoopt dat de beddenreductie in
de andere twee in Borsele opererende
tehuizen de directies en besturen niet
beweegt om zich tegen een nieuw te
huis in Borsele te verzetten.
In zijn jaarrede oefende Eversdijk kri
tiek uit op rijkswaterstaat, die onvol
doende afmeerpalen heeft aangelegd
bij het nieuwe sluizencomplex van
Hansweert. De huidige voorziening
kan slechts worden benut door maar
een paar niet al te grote schepen. „We
zullen dan ook blijven aandringen op
verbetering van deze situatie. Al met
al betekent het dat de mogelijkheden
om in Hansweert te overnachten voor
lopig zeer beperkt zullen zijn".
Verbetering en herinrichting van het
oude sluizencomplex bij Wemeldinge
is volgens Eversdijk van evident be
lang voor de recreatievaart. De be
staande voorhaven kan zijns inziens
uitstekend dienen als jachthaven.
Eversdijk maande de gemeente Goes
om enige haast te maken met een on
derzoek naar eventueel vervuilde
baggerspecie in het Goese kanaal,
voordat de vaarweg kan worden uit
gebaggerd. Hij maakte bekend dat de
afdeling Bevelanden van Schutte
vaer binnenkort contact zal opnemen
met de Stuurgroep Oosterschelde om
te praten over de aanwezigheid van
surfers in de Oosterschelde. „De
vraag voor Schuttevaer is in hoeverre
het scheepvaartverkeer hinder gaat
ondervinden van surfers die in een
grote concentratie kunnen voorko
men. De situatie op het Veerse Meer is
bekend".
Advertentie
Oude voorraad moet weg.
KORTING TOT 50
Bosstraat 24
Bergen op Zoom
Jean Vroomen (links) en Edwin van Hengst (rechts) aan het ganzenborden in de Vlissingse lunchroom, onder het toe
ziend oog van één van de controleurs.
VLISSINGEN In Vlissin-
gen is maandagmorgen een
poging om het werelduurre
cord ganzenborden te ver
beteren begonnen. De jonge
Vlissingers Jean Vroomen
en Edwin van Hengst hopen
voor de tweede keer het re
cord op hun naam te krij
gen. Ze zullen daarvoor mi
nimaal 61 uur met de dob
belstenen moeten gooien.
Een personenauto volge
plakt met affiches voor de
deur van de Vlissingse
lunchroom La Reine vestigt
de aandacht van voorbij
gangers erop dat hier bin
nen het 'grote gebeuren'
plaats heeft. Op een podium
achter in de zaak zitten vier
mensen in rode bodywar
mers rond een tafel. De klok
loopt, de dobbelstenen rol
len en met behendige han
den bewegen de twee spelers
hun pionnen over het bord.
Twee controleurs houden
volgens de richtlijnen van
het Guinness Book of Re
cords de stand en de tijd
nauwgezet bij. Hun uithou
dingsvermogen wordt ech
ter niet zo getart als dat van
Jean en Edwin. Een groep
van 22 controleurs houdt in
wisseldienst toezicht. De
meeste van hen zijn werk
zaam bij de zes 'goede doe
len', waarvoor wordt ge
speeld en waarvoor de be
heerders van La Reine al
twee jaar een dubbeltje per
genuttigde consumptie af
staan.
Wethouder T. R. K. Meijers
gaf gistermorgen om precies
acht uur het startsein door
de eerste worp te gooien met
een uit de kluiten gewassen
dobbelsteen. Er worden ge
middeld twintig spelletjes
per uur gespeeld. Na elk uur
mag er vijf minuten gepau
zeerd worden. De pauzetijd
kan opgespaard worden,
maar langer dan een kwar
tier pauze is verboden. Het
Guinness Book of Records
is daarin onverbiddelijk en
een vermelding in dit na
slagwerk is uiteindelijk het
streven van de ganzenbor-
ders.
Jean Vroomen: „Enerzijds
willen we een nieuw record
vestigen, anderzijds hopen
we ook aardig wat geld voor
de goede doelen bijeen te
spelen". Het geld wordt met
verschillende acties ingeza
meld. Er worden program
maboekjes verkocht, con
sumptiebonnen en loten
waarmee het speelbord ge
wonnen kan worden. De
trekking van de loterij
wordt woensdagavond om
21.00 uur verricht. Op dat
tijdstip hebben Jean Vroo
men en Edwin van Hengst
indien alles volgens plan
verloopteen nieuw record
gevestigd. Hun vorige re
cordtijd van krap 59 uur
bleef slechts een half jaar
staan. Daarna werd het ver
beterd door twee inwoners
van de Ganzenstad Coevor-
den die het twee uur langer
dan de Vlissingers volhiel
den. Jean en Edwin hebben
daarom het spel opnieuw uit
de kast gehaald.
De organisatie hoopt met
behulp van toeschouwers
minimaal duizend gulden
op te halen. Het bedrag dat
de beheerders van La Reine
aan de 'goede doelen' schen
ken zou daarmee de 15.000
gulden overschrijden. Vo
rig jaar werd er 14.000 gul
den bij elkaar gebracht. De
overhandiging van het geld
gebeurt op 2 januari om
17.00 uur, uiteraard in de
lunchroom aan de Lange
Zelke.
'X* f/Sê-
De uitkeringen van de begrafenisverzekering van de Thoolse Maatschappij tot Nut van 't Algemeen vallen tegen
woordig in het niet bij de kosten van een begrafenis.
De bus', een begrafenisverzekering van het Departement Tholen van
de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, houdt eind deze maand op
e bestaan. De uitkeringen bij overlijden, die deze honderdvijftig jaar ge
leden opgerichte begrafenisverzekering verstrekt, vallen in het niet bij de
huidige kosten van een begrafenis. De laatste dertig jaar zijn geen nieuwe
leden meer ingeschreven, waardoor de uitgaven de inkomsten overtref
fen. De doelstelling van de begrafenisbus is niet meer van deze tijd, beseft
het huidige bestuur.
Het Departement Tholen der Maat
schappij tot Nut van 't Algemeen
richtte 28 maart 1836 de begrafenis
bus op om ook de minder gegoede
mensen te verzekeren van een 'net
te' begrafenis. Een lidmaatschap
sloot in elk geval de kans uit ooit op
kosten van de gemeenschap - in de
volksmond aangeduid met het voor
zichzelf sprekende 'van den armen' -
begraven te worden. De begrafenis
bus zorgde voor een passende entou
rage bij de laatste gang van de leden,.
De lijkkist, bedekt met een zwart
kleed, werd vervoerd in de lijkkoets
van de 'bus', bespannen met twee
paarden. Door het bestuur werden,
zo vermeldt het laatste bekende
reglement uit 1907, '12 leden der bus,
die den leeftijd van 23 jaren bereikt
en dien van 50 jaren niet overschre
den hebben, als vaste dragers aange
steld'.
Steeds begeleidden acht van hen de
lijkkoets. De 'bus' voorzag de dra
gers van handschoenen, mantels en
verstrekte tevens een vergoeding
van een gulden. De verzekering van
een op deze wijze aangeklede begra
fenis kostte de leden, afhankelijk
van de leeftijd bij inschrijving, an
derhalve tot zevenenhalve cent per
week. Voor dit bedrag kregen de na
bestaanden van een overleden lid
bovendien een eenmalige uitkering.
Volgens de bepalingen van 1907 va
rieerden deze bedragen van vijftien
tot vijftig gulden. Bij de uitbetaling
hiervan hield de penningmeester
wel het loon van de voerman van de
lijkwagen in.
De gebruikelijke gang van zaken
rond een begrafenis is volgens
de Thoolse begrafenisondernemer
C. Schot in de loop der tijd erg ver
anderd. Hij trad bijna dertig jaar
geleden in de voetsporen van zijn
vader. Vooral in het begin had hij
bij zijn werk wel te maken met de
'bus'. „De sfeer, die er vroeger rond
een begrafenis was, is helemaal
weg", vindt hij. „Een begrafenis
stoet zoals vroeger, zie je niet meer.
De dragers gaan naar de aula bij de
Algemene Begraafplaats, stappen
na afloop op hun fiets en zijn weer
weg".
Het reglement van de 'bus' ver
plichtte de dragers destijds 'in een
voegzame kleeding, ter aangewezen
plaats, op het bestemde uur te ver
schijnen en na de begrafenis met de
aanverwanten en vrienden, naar het
sterfhuis terug te keeren'. Om er ze
ker van te zijn, dat de dragers van de
bus zich aan hun instructies hielden,
ging bij elke begrafenis een 'commis
saris van toezicht' mee. Uiterlijk was
deze controleur te herkennen aan de
zwarte band met een rozet rond zijn
mouyv. De kleding van de dragers
moest netjes verzorgd zijn, de schoe
nen gepoetst en hun gezicht mocht
geen stoppeltje vertonen.
De commissaris was tevens de aan
gewezen persoon om de orde bij een
begrafenis te handhaven. 'Klachten
over onbehoorlijk gedrag of te laat
komen, worden door den aanwezi
gen commissaris van toezicht inge
diend bij het Bestuur, dat, gehoord
den nalatigen drager, bevoegd is de
zen te ontslaan', aldus het regle
ment.
Bestuurslid W. L. Bijl had ook ooit
de functie van commissaris van toe
zicht van de 'bus'. De vaste dragers
waren volgens hem meestal plaatse
lijke ambachtslieden. „De schoen
maker, de kapper, de schilder en de
metselaar konden zich, wanneer dat
nodig was een uurtje vrijmaken",
legt hij uit.
Nabestaanden van een lid van de
'bus' moesten, wanneer zij gebruik
wensten te maken van de lijkkoets
en de andere voorzieningen, dit twee
dagen voor de teraardebestelling
meedelen aan de secretaris. Voor
spoedeisende gevallen, bijvoorbeeld
bij verdrinking, kon op deze regel
een uitzondering worden gemaakt.
Bij een sterfgeval bezocht de familie
de lijkdienaar of 'aanzegger' aan
huis. Hij stelde de rouwbrief op,
zorgde ervoor dat de kerkklokken
luidden en gaf het sterfgeval aan op
het stadhuis. De bewoners van een
kleine stad of een dorp hoefden vroe
ger niet lang te wachten om te weten
wie de klokken uitluidden. De aan
zegger ging van deur tot deur om de
rouwbrief voor te lezen. Schot's moe
der kan zich dit nog goed herinne
ren. De nieuwsgierigheid van de
mensen werd volgens haar wel ge
wekt, wanneer ze de aanzegger za
gen lopen.
„Mijn vader heeft dat vroeger ook
nog gedaan. Dan zeiden de mensen
tegen elkaar: ik heb Praat zien lo
pen, wie zou er dood zijn?" De meest
nieuwsgierigen spraken de begrafe
nisfunctionaris meteen bij het te
genkomen aan, om zo achter de
naam van de overledene te komen.
De rouwdienst werd vroeger al
tijd thuis gehouden, alleen voor
de katholieken vond dit in de kerk
plaats, weet Schot. „De stoet ging
van het huis van de overledene, te
voet door het stadje naar de be
graafplaats. Op de heenweg liepen
de dragers naast de koets, op de te
rugtocht sloten ze de stoet af'. Uit
de herinneringen, die mevrouw
Schot ophaalt blijkt verder dat het
uiterlijk vertoon bij een begrafenis
vroeger wel degelijk de status van
de overledene naar buiten toe toon
de. „Je hoorde dan vragen: hoe is hij
begraven? Het antwoord 'derde
klas' zei dan genoeg".
Als gemeenteraadslid stond Bijl
destijds afschaffing van de verschil
lende klassen op de Algemene Be
graafplaats voor. „De klassen zijn
toen inderdaad verdwenen, maar
het hoekje voor de 'armengraven'
niet".
De contributie voor de 'bus' werd
vroeger wekelijks door de bode bij
de leden opgehaald, of werd per drie
maanden vooruitbetaald. Bij een
achterstand van drie maanden, be
hield het bestuur zich het recht voor
het betreffende lid te royeren. Het
'Nut van 't Algemeen' komt in het
reglement van 1907 duidelijk als
doelstelling naar voren. Wanneer de
inkomsten de uitgaven te boven
zouden gaan, werd het ophalen van
de contributie tijdelijk opgeschort.
Anderzijds kon het bestuur een tij
delijke verhoging instellen wanneer
zich buitengewoon veel sterfgeval
len voordeden.
Aan ledenwerving is volgens Bijl
nooit gedaan. „Dat ging vroeger
vanzelf. Vader en moeder waren lid
en bleven meestal voor de kinderen
betalen. Na het overlijden van de ou
ders namen de kinderen de verplich
tingen meestal automatisch over".
Na de jaren vijftig zijn volgens hem-
veel van de oude regels noodge
dwongen veranderd. „De lijkkoets
raakte versleten, paarden waren
niet meer beschikbaar en bedragen
voor dragers en toezichthouders on
voldoende. Door het toenmalige be
stuur werden veel van deze regels
niet meer van toepassing verklaard.
De hiervoor vastgestelde bedragen
werden in het uitkeringsbedrag ver
werkt".
De laatste tijd hebben sommige
leden zich al laten uitschrijven,
vertelt Bijl, omdat het uitkerings
bedrag zo laag ligt. „De contributie
is er ook naar. Hoeveel jaar moeten
ze niet een rijksdaalder betalen om
aan het bedrag van 145 gulden te ko
men. De rente van het geldbezit van
de 'bus' gaat tegenwoordig op aan
de onkosten. De gemiddelde leeftijd
van de leden wordt steeds hoger,
omdat er geen jongeren meer bijko
men. Boven de tachtig jaar hoeven
de leden geen contributie meer te
betalen".
De 'bus' telt momenteel nog zo'n
driehonderd leden. Jaarlijks keert
de verzekering nog tien tot twintig
keer een bedrag bij overlij den uit. De
bewijzen van lidmaatschap zijn vol
gens Bijl meestal zorgvuldig be
waard, vaak in het trouwboekje. Het
bestuur van de begrafenisbus heeft
daarom besloten de uitkeringen per
31 december 1987 te beëindigen en
het resterende saldo te verdelen on
der de leden.
Jeanne de Nijs
Advertentie
VLISSINGEN - Het Zeeuws Agrarisch
Jongeren Kontakt (ZAJK) houdt
woensdag 6 januari een studieavond
over de mogelijkheden van extensive
ring in de landbouw. Deze nieuw
jaarsbijeenkomst vindt plaats in mo
tel de Caisson in Kapelle. Aanleiding
tot de studieavond vormt de tendens
in de EG om de landbouwmarkt min
der te beschermen. De twee inleidin
gen worden verzorgd door Wouter
van de Weyden van het centrum Land
bouw en Milieu in Utrecht en Piet van
Yzendoorn, een praktizerend biolo
gisch dynamische boer uit Flevoland.
Daarna is gelegenheid tot discussie.
Jarenlang is het bijna vanzelfsprekend
geweest dat de landbouw in schaal
steeds verder groeide door iedere keer
maar verder te intensiveren. Door een
steeds grotere produktie per agrarisch
gezin kon het inkomen op peil worden
gehouden. Hierdoor ontstonden ech
ter weer grote landbouwoverschotten.
De afzet daarvan kost zowel de agriërs
als de samenleving veel geld. Het
Zeeuws Agrarisch Jonegeren Kontakt
constateert dat de samenleving de af
zet van de overschotten niet langer wil
betalen. Hierdoor dalen de opbrengst-
prijzen en dreigt een landbouwcrisis.
Het ZAJK wil niet op die crisis wach
ten en wil daarom nagaan wat de mo
gelijkheden zijn van extensivering.
Hiermee wordt bedoeld de kosten
drukken door minder gewasbescher
mingsmiddelen als kunstmest en der
gelijke te gebruiken.
De studieavond begint 20.00 uur.