Van het Goese front: Pantus, Ramanandra en 'n beetje Van der Ven Advertenties op deze pagina vallen hoegenaamd niet op. „b.v. de "voordelige"attentie Werktheater, grote baas in eigen huis Bijeenkomst KVO Nico, troosteloos en gemanifesteerde beperkingen Chris Hinze Combination vjoensdag in Middelburg Koffieconcert in Zuidlandtheater Gevraagd: JONGE KELNER OF SERVEERSTER NEDERUNDS KOFFIEHUIS 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 24 FEBRUARI 1975 In het museum voor Zuid- en Noord-Bevel and aan de Goe se Singelstraat laat de kunste naar J. J. Pantus uit Haarlem een vrij grote collectie werk in verschillende technieken zien: olieverf, acryl, tempera, aquarel en pastel. Het is, hoewel Pantus onomwon den blijk geeft met die technie ken zeer goed de weg te weten, een weinig opzienbarende tentoonstel ling. Dat komt dan mijns inziens vooral door het feit dat de expo sitie lamgedrukt wordt door de nogal schreèuwerig de aandacht eisende acryiprodukten die de meest recente werkperiode ma nifesteren. Ook de enkele werken uit deze tijd, die in olie zijn uitgevoerd, ontkomen niet aan dat beeld. Ik vind ze qua vormge ving, compositie en toon allergru welijkst, studiewerk op-weg- naar-nieuwe-uitdrukkingsmoge- lijkheden dat men stilletjes in het atelier laat. Tegenover deze 20 nummers tel lende 'afdeling van de jammer' staan evenwel de ruim veertig andere werken, dié voor het gro te deel wat vroeger zijn. Ze zijn ook beter en tenen de kwaliteit die zonder meer het deel van Pantus is. Zo zijn er echt aardi ge, soms sterke stillevens, goede portretten en af en toe zeer tref fende, speelse aquarellen, waar de in het andere werk zo nadruk kelijk gehanteerde vorm plezierig naar de achtergrond is gedron gen. Samenvattend: een tentoonstel ling waar twee nogal verschillen de werelden samenkomen. Het zal allemaal wel bij de 'ontwikke ling' horen, maar ik heb er tegen de achtergrond van wat Pantus werkelijk kan wat moeite mee die ontwikkeling ple zierig te noemen. Dat ligt niet aan de onderwerpen (snelverkeer, voetbal en nog zo wat) maar aan de manier waarop ze worden ver beeld en gepresenteerd. (Schutterszaal van het Museum te Goes, Singelstraat, dagelijks open maar dat geldt niet voor zondag en maandag). ie toch op de Goese tentoon- stellingstoer is, moet het mu seumgebouw niet meteen uitwan delen, want er is daar meer veel méér te doen. In de ruimte waar anders de thuiscol- lectie van de SBK (artotheek) is ondergebracht, 'loopt' momenteel de collectie 'Grafiek uit Zeeland', waarover deze week nog enkele notities mijnerzijds volgen- Voorts is er in het 'zijkamertje' zonder enig gerucht nog wat werk van in Zeeland arbei dende kunstenaars samenge bracht. Het zijn eigenlijk "losse nummers' die het geheel zonder begeleiding moeten stellen: geen aankondiging, geen papiertje, niets. Ik neem maar aan dat ze op de één of andere manier'bij het Uitleencentrum horen of tijdelijk zijn ondergebracht- Centrale figuur in dat kleine ka mertje is Van der Ven, Gerrit. Ik, die nooit onder stoelen of ban ken heb gestoken dat ik deze kunstenaar als weinigen in dit gewest waardeer, betreur het ui termate dat Van der Ven niet een wat ruimere en wat meer officiële expositiemogelijkheid heeft gekregen. Hij zou daar zijn wat grotere schilderwerk kwijt kunnen mét de kleinere zaken (te* keningen, illustraties, ontwerpen en documentatie) en zo eens ko men tot 'n meer 'afgeronde' pre sentatie van zijn werk en wat er bij hoort. Wat hier te zien is, kan niet meer zijn dan een verwijzing, zij het een aardige (SBK-gebouw, Singel- straat. Goes). In de hal van het Stadhuis aan de Goese Groote Markt laat Ra manandra. in de wereld Reinier de Muynck, een deel van zijn collectie zien. Nu deze hal, na de inrichting van het lunch café, van gemeenschapsruimte in feite een commerciële ruimte is geworden. Het viel daarbij op dat Ramanan dra zich zeer snel ontwikkelt, waarschijnlijk door heel hard te werken. Zijn tekeningen worden "breder', dieper en puur en er komt ook iets meer warmte bij. De kleine, wat duistere tentoon stelling in het Stadhuis, onder streept, dat op de bladen van tijd, dood, mysterie, de levenstekeais van deze en gene zijde. (Hal Stadhuis. Lunchcafé, ingang Marktzijde Goes). Wie zich intussen afvraagt waar de collectie van het Uitleencentrum voor de duur van de expositie 'Grafiek uit Zeeland' is ondergebracht, zij verwezen naar de Vleeshal van het Stad huis te Middelburg. Als men daar is uitgekeken, zakt de verzame ling de Grote Stroom af om in Temeuzen getoond te worden. O is het leuk te kunnen melden dat de exploitant de weg terug naar de oorspronkelijke bestemming best ziet zitten- Hij heeft nu in elk geval Ramanandra. Goes' kun- senaar, de gelegenheid gegeven iets van zijn werk te laten zien. De ruimte is er niet optimaal voor geschikt, maar met wat meer en gericher licht zou het eten aardige gelegenheid zijn de wat schaarse 'culturele' accom modatie in meer blijvende zin uit te breiden. Ramanandra exposeert al enkele jaren in deze streken: ik herinner me Kortgene. de Kloetingse Verf- molen en tentoonstellingen in het grotere WEB-verband zoals er nog onlangs één werd gehou den in de Vleeshal te Middelburg. Jazzclub Goes in 'De GOES Vrijdagavond 28 februari isj het Jazzcafé van de Jazzclub Goes weer open. Op die avond zal er leven de Jazzmuziek te beluisteren zijn inl ■De Veste.' Er treedt een formatie op.l Veste' samengesteld uit leden van het huisor-j kest "Whisper Not' en twee gastmusi- cL De gasten zijn Cees de Bie en Wim Kuyper, die respectievelijk bas en alt sax/piano spelen. Zij komen uit Bra-1 bant en genieten daar bekendheid on der andere door hun optreden in de Big Bad Jack van Pol. Voorts treden op: Henk Sinke - slagwerk, Menno Radema - piano en André van Schaick - tenorsax. De jazzavond begint om 9 uur. Hotel Schiphol Frommer omlijst uwvliegvakantie met gastvrije attenties.- Tijdens uw vliegvakantie kunt u uw auto gratis parkeren bij Hotel Schiphol Frommer. Dat scheelt u voor twee weken minstens 35 guldenen dan weten dat we u ook nog een vriendelijke kamer-korting geven, als u de nacht voor cn ro u wilt na uw vakantie bij ons doorbrengt. Plus nog enkele attenties, soals vervoer per eigen bus Centraal Station/hotel en hotd/vliegveld v.t. Uw verleng- ow-vaknntic-chequeboekje ligt klaar bij uw reisbureau Neem de vlucht via Frommer Hotel Schiphol Frommer,Schipholweg 181,Badhoevedorp.TclefooTr O 'adat het Middelbrugs Werktheater dit seizoen als 'aantrekker' van een in het algemeen succesvolle reeks proaukties van het amateurtoneel heeft gefungeerd, heeft het zaterdag avond in een vol eigen huis op nogal nadrukkelijke wijze aan de andere kant, de 'spelende', van zijn bestaan herinnerd. Deze zijde lijkt me voor leven en wer ken van de stichting verreweg de be langrijkste: zelf dóen houdt het lamp je brandend en het licht ervan mag er best zijn. De andere activiteiten hoeven er bo vendien met onder te lijden. Voor de Het is ook het moeilijkste deel, een deel althans dat enige 'omzichtigheid en beleid' eist van zowel regisseur als acteurs. Het kwam er het best van af en dat zegt heel wat. Inesco heeft 'Jacques of de On derwerping' als duiding de ondertitel 'naturalistisch blijspel' meegegeven. Nadat het Middelbrugs Werktheater Men kan 20 wel zeggen dat het stuk dit seizoen als 'aantrekker' van daar geheel aan voldoet. Het is een aanval op het kleinburgerdom en zijn wetten van welstand en behoren. Dat burgerdom bepaalt het leven van wie het strikken kan: zo en niet an ders, stel je voor dat je uit de toon zou vallen. Alleen dit: hoe sterk is' de toon. hoe hoog en wat is precies de speeltijd? Heet is een thema dat zo oud zal zijn als het ontstaan van enige vorm van samenleving. Wat lonesco doet is va riëren op dat thema, op zijn strikt ei gen wijze, zo onbescheiden als moge lijk is met een volheid aan humor die reeks van dit seizoen, tóch een expert- bet inktzwarte tafereel boeiende tus- senkleuren geeft. Rond de jongen, die als radertje In ment waarvan het succes maar moest worden afgewacht, is in steeds breder kring belangstelling gekweekt. Er is nu voor de zaterdagavonden in de Kui perspoort een vrij vast publiek en dat betekent dan weer dat deze vorm van bezig zijn het eigen bestaansrecht ruimschoots bevestigt. Het is daaren boven beslist van enig nut dat een zo goed 'werkbare (hoewel voor muziek praktisch lamgeslagen) accommodatie als het Kuiperspoorttheater haar func tie geheel waarmaakt. Nog al te vaak ziet men ook in deze provincie dat gemeenschapsruimten die genoeg kwaliteiten hebben om ook werkelijk j en intensief gebruikt te worden, vele dagen en avonden leeg staan te staan. I Zo is het dunkt mij uit-den boze datj de kleinere accommodaties in Midden- Zeeland (Kuiperspoort. Edenburg in Vlissingen, maar ook de Kapel van St.- Maarten) zo slecht bedeeld zijn met financiële middelen dat van een eniger mate continu te noemen programma zelfs in opzet geen sprake kan zijn. Wie zal de aansluiting op circuits van professionele aard, waar de rest van het land met ongeveer dezelfde voor-I zieningen wél van profiteert, hier be-j talen? Wie maakt nu eindelijk de weg' eens vrij voor een daadwerkelijke uit-1 wisseling tussen de kleinere theaters,! waarbij ik ook aan Hulst denk? Is daar geen taak voor ae provincie, waar j naar ik zo nu en dan verneem toch in de cultuurpot geroerd kan worden? Als ik mij niet vergis moet' de eerste cent nog naar de Kapel van St.-Maarten, waar men intussen wel! vaak mensen moet teleurstellen omdat ze wegens de te grote belangstel-- ling geen plaats meer konden krij gen. Gaat er op den duur niet al te veel geld zitten in de zogenaamde 'gro te produkties' die de laatste seizoenen met enige hardnekkigheid vasthouden aan dezelfde publieke belangstelling als de 'kleintjes'? Ik meen dat de reeks van het Middel burgs Werktheater als (amateur-) be middelingskantoor deze zaken nog eens aan het licht stelt, simpelweg zo wel het inhoudelijke als het publieke succes, Un dan nu de voorstelling van het •Li Werktheater: twee eenakters, ge heel verschillend van toon en kleur. In "De tijger' brengt Schisgal twee mensen bijeen in nu niet direct alle daagse omstandigheden. Een man kid napt een jonge vrouw, stopt haar in zijn keldertje en gaat er vervolgens nogal dreigend tekeer. Koestert deze man Landru-gevoelens, moordend om wille van het moorden, speelt de lust des vleesches hem parten of heeft hij iets te zeggen? Wil hij misschien de onbegaanbare weg van het absurde be gaanbaar maken in een poging tot on gewoon maar direct contact? Feit is dat de man, dromer en schim- vechter, duidelijk het slachtoffer is van eenzaamheid en dat op een zo in grijpende manier dat hij de aanslui ting met wat men de realiteit, zal noemen verloren is. Hij wil, al heeft het er niet meteen alle schijn van. de verbinding herstellen. Hij vindt zijn weg in de reactie van de vrouw, ook al zo'n slachtoffer van een in wezen veel burgerlijk soort een zaamheid. Ze komen er samen wel uit, omdat hun ervaringen een zo omvat tend deel van het gewone leven van alledag blijken te zijn dat de kans op een versmelting van weten en voe len geheel open is. Ze grijpen die hebben daarmee eigenlijk nog het minst moeite. Schisgal heeft dit spel-van-de-terugkeer een harde, directe tekst meegegeven, zo hard en direct als het leven in al zijn facetten verdient. Mieke Elenbaas en Teun Peeck gaven de figuren van Schigsal vrij krachtig gestalte en hun beste momenten lagen in de wending van het stuk, uitgere kend het gedeelte dat zich aan een al te direct speelbare emotie onttrekt en verstilling vraagt. HULST In een der zalen van het Maristenklooster te Hulslt hield een 125-tal leden van de kring Huist van de KOV onder leiding van mevrouw G. Mangnus-Staal een bijeenkomst. De heer P. Vereecken uit Kemzeke (B) vertoonde er de passiefilm "Luister een keer, veertien keer' met beelden uit Breskens en de hjdensacties in houtsnijwerk van pastoor Omer Giel- liet uit Breskens uit de r-k kerk H. Barbara van Breskens. het grote uurwerk niet wil maar moet meedraaien, schuift op verschillend plan de mensheid: generaties en generaties, de schijven en schillen de kern. Al van het begin af is duidelijk dat er niet gebarsten maar gebogen zal worden: er is voor deze jongen en meisje als schakel naar de wereld die toch méér de zijne zal zijn dan hij in aanleg toe wil geven. De grote muil gaat open en verzwelgt het jongste slachtoffer: dat was dan dat. de op stand is gebroken. De mensheid kan wegschuiven, het gat in de gelederen is gedicht. Inoseco vertelt het met oneindig veel poëzie waarin hij de taal een belang rijk deel van haar functie hergeeft. Regisseur Van Noort spreekt in zijn inleiding over een 'desintegratie van de taal'. Men moet er echter wel reke ning mee houden dat zulks niet slechts de structuur van de taal op zich raakt. Het directe gevolg is een grotere in tegratie op het niveau van weten, aan voelen en begrijpen: daar vallen ook al structureel de grootste klap pen, al zijn die bevrijdend. Het is een procédé dat al op velerlei wijze is toegepast en als zodanig is het oud. Ionesco's poëzie is evenwel niet tijdgebonden: het stond er voor giste ren, het staat er voor vandaag en mor gen? Wie anders dan lonesco spreekt zo overtuigd over morgen? Het Werktheater heeft onder re gie van Ad van Noort lonesco gegeven wat hem toekwam, met in spel heel mooie, poëtische kracht-, dadigheden in het 'duet' als Jacques en Roberta (Kees Elenbaas en José Jonkers) de weg naar de onderwer ping plaveien met blommen van taal en verbeelding. Van Noort heeft gekozen voor een nogal klassieke opvatting over de enscenering van dit stuk. het is er één uit vele mogelijkheden. Ikzelf zou het VLISSINGEN, 'DE PIEK' Een optreden van de zangeres Nico, die tn de zestiger Jaren enige vermaardheid ver wierf door haar werk met de Newyortee groep 'The Velvet Underground', die optrok met de kunstenaar Andy Waihol Iets troostelozer dan een optreden van de Pools-Duitse zangeres Nico kan men in de popmuziek nauwelijks bedenken. De in Parijs verblijvende en Andy War- hol-volgelinge van het eerste uur was zaterdagavond in 'De Piek' om haar on metelijke troosteloosheid eens te be wijzen aan het Zeeuwse publiek, dat weieens van The Velvet Underground heeft gehoord. Haar instrument, een soort vestzak harmonium, was in het midden van het podium opgesteld en vanaf die plaats stortte ze gedurende ruim een uur haar morbide kommer en kwel over de volgepakte zaal uit. Zonder noemenswaardige nuanceringen in stem en begeleiding had ze het voort durend over haar favoriete onderwer pen als eenzaamheid en allerlei vor men van criminaliteit. Al pedalerend gaf ze de nu een dan gregoriaans- achtige gezangen ten beste, die de oplettende popliefhebber al van haar (vier) elpees kende. Na twee nummers stond ze steevast op van haar zitplaats om met een enigszins onwennig reage rende jongeman achter op 't podium te spreken over hoe het was gegaan. Het publiek volgde haar bewegingen muis stil. Het optreden begon al met de van haar bekende lijzige opkomst. De tal rijke aanwezigen stonden toen nog en nadat ze daar met haar eentonige graf stem een paar vraagtekens bij zette, ging iedereen gehoorzaam en afwach tend op de grond zitten. Het concert kon beginnen: „Welcome to the sa loon", sprak ze bedaard, en zette het eerste werkje in. Om haar reputatie als anti-ster nog wat- kracht bij te zetten, hield ze niet op met klungelik geformuleerde verontschuldi gingen over haar beperkte mogelijkhe den: „Ik ben vergeten, wat ik nu moet zingen" en „Sorry, ik ben het slot dit lied kwijt", en. op een verzoekje uit de zaal: „Ik zou dit graag willen spelen, maar ik heb geen gitarist bij me". Verontschuldigingen als; „Er is hier vanavond helaas niemand als Bob Dylan" of: „Daar kan ik tot mijn spijt niet aan beginnen, mijn orgel is het enige instrument dat ik kan dragen". Kortom, een voorstelling vol uitgespro ken gemiste kansen, waarvan het pu bliek desondanks met een zeker gevoel van eerbied scheen te genieten. Zoiets als muzikale aad-art. Tijdens de laatste tournee in Amerika van George Harrison trad ook zijn boe zemvriend Ravi Shankar op. Shankar is bekend door zijn knappe sitarspel van traditionele Indiase muziek. Maar iemand uit het poppubliek, kennelijk niet erg gecharmeerd van Shankars melodieën, riep tijdens een doodstil moment: .Boogie!" En eerlijk gezegd bekroop ons ook de neiging om zater dagavond iets dergelijks te roepen. Een uitzondering mag misschien worden ge maakt voor de typische Nico-uitvoering van "The End' van The Doos. Dat stuk kreeg nog best een acceptabele uit voering van mevrouw Nico mee. Waarmee nog niet gezegd wil zijn, dat 'De Piek' Nico beter in Parijs had kun nen laten zitten. Initiatieven om lieden als Kevin Coyne, Gong en andere min of meer experimentelen uit te nodigen, verdienen alle steun. Steun ook van het Vlissingse luisterpubliek, dat terecht in groten getale was komen opdagen. En stuk minder luidruchtig en nadrukke- misschien zijn er toch wel twee of drie bezoekers geweest, die van Nico heb ben genoten. Dat hou je toch. F. F. lijk hebben gemaakt, en gekozen heb ben voor een meer verticaal toneel beeld, met de acteurs op een in hoogte wisselend spelplan. Dat zou aansluiten bij de iets grotere ruimtelijkheid (ook in tijd) die mij voor ogen staat en een grotere ruimte vrijhouden voor de acte van de directe onderwerping. Ik geef toe: een andere oplossing uit vele. Ondanks kleine oneffenheden (mét als uitschieter soms slecht spreken) kreeg het stuk zoveel boeiends mee dat ik er een tweede 'zitbèurt' best Dat zou al volgende week kunnen als dan de Zeeuwse Komedie in het Vlissingse Vestzaktheater niet de première zou hebben van het Horo- wicz-programma. Coördinatie? Ir. Beenhakker yoor ZVU in Oostburg OOSTBURG In het kader van drie voordrachten voor de afdeling West- Zeeuwsch-Vlaanderen van de Zeeuwse volksuniversiteit houdt ir. A. J. Been hakker, planoloog bij de Provinciale Planologische Dienst, donderdagavond 27 februari een lezing in de burger zaal van het gemeentehuis in Oost burg. Het thema van ir. Beenhakker zal zijn de toekomst van Zeeuwsch- Vlaanderen, beschouwd vanuit de hui dige ontwikkeling. De bijeenkomst be gin om 20.00 uur. OPTREDEN IN 'OPEN DE BEUK' MIDDELBURG Woensdag zal Chri, Hinze een optreden geven in Middel burg. Het jongerencentrum 'Open de Beuk' in de Zeeuwse hoofdstad beeft de fluitist tijdens ccn kort verblijf it eigen land na een Amerikaanse reis j en met een wereldtournee voor de I boeg kunnen contracteren. Het is de tweede keer dat de Chris Hinze Combination naar Middelburg komt,. De fluitist trad enkele jaren ge leden met zijn begeleidingsgroep ook al eens op in het jongerencentrum aan het Koorkerkhof Het optreden van I woensdag begint om negen uur j 'savonds. De groep die Chris Hinze momenta! begeleidt bestaat uit een intema'io naai gezelschap. Het zijn de Bér Michel Herr (piano), eens winnay van het Loosdrechts Jazzfestival et begeleider van J. R. Monterose; de Ne derlander Henk Zomer (drums), dt Duitser Stefan Diez (gitaar) en de Amerikaan Roger Cooke (bas), die a! 1 eerder deel uitmaakte van de begelet dingsgToep en in eigen land ook nor heeft gespeeld met Gerry Mulligan. Voor "De Beuk' is de contractering van I de 'Chris Hinze Combination' oven gens geen gemakkelijke zaak, vena- kert projectleider Rinus Roepman - I 'de topper van dit seizoen'. Met te i optreden wil men een zo breed mog* lijk publiek naar het jongerencentra; trekken. Het laatste jaar ontwikkelt het Jonge rencentrum vrijwel wekelijks activitei ten (muziek, toneel en film) naar bui- ten. Hoewel het zich voor een zo breed I mogelijk publiek wil opstellen, ben* drukt projectleider Roepman dat D- Beuk' in de eerste nlaats vooral ee opvangcentrum blijkt te zijn voor jeugdige werklozen. .Dat is een bee:;; een vergeten groep in Middelburg", zegt. hij. Mede daardoor werkt het jongerencen trum met lage entreeprijzen voor mu ziek, film en toneel. Overigens ls de kleine ruimte soms en zeker bij h« komende optreden van Chris Hinze - een handicap. Met. een 200 bezoeken is de zaal meer dan vol. In deze situatie komt nog dit jaai ver- - andering wanneer het jongercncsy trum verhuist, en de vroegere kweek school aan de Herengracht die daar I voor nog moet worden opgeknapt - I betrekt. Aan de plannen hiervoor I wordt momenteel druk gewerkt. Koffieconcert met Stanley Hoogland MIDDELBURG Het optreden vand; pianist Stanley Hoogland ln Middel burg trok zondagmorgen veel belang stelling. De solist bekend vertolker va.i kamermuziek en begeleider ra violiste Vera Beths ontmoette bij zijn optreden in de concert- en gehoor- zaal een enthousiast publiek dat v«i waardering aan de dag legde voor rijn verrichtingen op een authentiek 18e, eeuwse Weense Trönlinvleugel, Stanley Hoogland leraar aan het Haags Conservatorium met als specia liteit oude instrumenten bracht op het ZCU-koffieconcert muziek van Beet hoven op een instrument uit de tijd van de componist. Behalve muziek ras Beethoven speelde Stanley Hoogland muziek van Mozart. Von Weber en Fields. TERNEUZEN Arie Karreman en i Clement van den Bulck, Temeuzemse musici en beiden leraar aan de ge meentelijke muziekschool, hebben v# dag voor een talrijk gehoor een kof- I fieconcert gegeven in het Zuidlandtbe ater. Pianist Karreman en klarinettist Van den Bulck brachten een afwisse lend programma met werken van uit eenlopend karakter. Voor de pauze speelden ze werken uit de romantiek: Phantasiestiicke op 73 van Robot Schumann en de sonate op. 120 no. 1 van Johannes Brahms, na de paus kwamen modernere werken aan bo± I vijf korte dans-preludes van W. Lutos- lawski (geb. 1913) en de sonate voor klarinet en piano van Francis Poulenc uit 1962. Het publiek beloonde Karre- i man en Van den Bulck met een gul applaus, waarna een bóegiftje volgde; I een serenade van Albeniz. Vanaf zaterdag 22 maart alle zaterdagen weer geopend van 21.00 uur tot 03.00 oor Tevens een dame voor 3 a 4 morgens per week voor onder houd. Markt 49 - Middelburg Dit was een advertentie Danku

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 4