Jongste hoteldirecteur van Nederland Zelfvertrouwen ZATERDAG 7 MEI Westkappelaars winnen WK-reis Middelburg roept Projectgroep Autovrije Markt in het leven Onderneem 't maar Foto Verschoore: van de mystiek naar electronica de SNUFFELMARKT... de gezelligste rommelmarkt van Nederland Jeugdige prijswinnaars Sprint Photo-wedstijd Restaurant Mondriaan geopend in Domburg HOTELS ARNEVILLE EN ARION GEEN CONCURRENTEN Scheldestraat springlevend ÉÉN DAG SNUFFELEN IN DE ZEELANDHALLEN IN GOES Het Middelburgse hotel Arneville wordt sinds 1 april geleid door Joost van Dam me. Deze 23-jarige zoon van hotelier Ben van Damme is daar mee de jongste hotel directeur van Neder land. Ben van Damme opent deze week de deuren van het nieuwe Grand Hotel Arion op de boulevard in Vlis- singen. Volgens de Van Dammes zullen Arneville en Arion niet eikaars concurrenten worden omdat de functies van de hotels verschillend zijn. SOCIALE WEERBAARHEID (5) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Openingstijden; ZATERDAG 9-17 uur Kraamverhuur 01640-57521 INFOLIJN 01640-35916 BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman WARMLOPEN VOOR DE DUINEN Woensdag 4 mei 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 9 Joost van Damme doorliep eerst de hotelschool in het Bel gische Koksijde. Joost van Damme: „Het voordeel van die opleiding is dat er een aantal stages bij horen. Ik heb in hotels in Nederland, België, Engeland en Frankrijk gewerkt". Na het behalen van zijn diploma volgde Van Dam me jr. nog een jaar specialisa tie 'hoteladministratie en ont haal' in de Belgische kust plaats. Daarna werkte hij twee jaar als maitre-de-hotel bij het Novotel in Antwerpen. Joost van Damme: „Mijn vader vroeg me toen om adjunct directeur van Arneville te wor den. Omdat ik me niet direct wilde binden ben ik eerst nog een jaar naar Australië gegaan. Ook daar heb ik weer Hoteliers Joost en Ben van Damme voor het Grand Hotel Arion veel ervaring in verschillende hotels opgedaan". Ben van Damme raakte onder tussen betrokken bij het nieu we hotel Arion in Vlissingen. Ben van Damme: „Ik ben nu 49 en dat is toch nog een beetje te jong om langs de kant van de weg te gaan lopen. Arion is een mooie gelegenheid om nog één keer iets nieuws op te starten". Van Damme sr. is nu directeur en mede-eigenaar van hotel Arion. Joost van Damme kreeg de gelegenheid om commercieel directeur van Arneville te worden. „Het scheelt natuurlijk wel dat ik de zoon ben, maar je moet het ook kunnen. Gezien de erva ring en ideeën die ik heb opge daan heeft mijn vader het hotel aan mij toevertrouwd", verduidelijkt Joost. Ben van Damme zit nu vijfen dertig jaar in het vak. In 1975 begon hij voor zichzelf met het strandpaviljoen Piet Hein. Daarna was hij twee jaar eige naar van het Streefkerksehuis in Zoutelande voordat hij op de Vlissingse boulevard res taurant De Lamme Goedzak opende. Acht jaar geleden opende hij Arneville. Van Damme: „Ik vind het heerlijk om nu weer terug in Vlissin gen te zijn en dat meen ik van uit de grond van mijn hart. Ook mijn nieuwe werkomgeving is wel iets anders. Arneville staat aan twee stoplichten en hier hebben we een schitterend uit zicht op de boulevard en de Westerschelde". De hotels Arneville en Arion zullen volgens de Van Dam mes geen concurrenten van elkaar worden. Arneville met z'n honderd bedden en vijf conferentiezalen moet het voornamelijk hebben van gas ten uit het zakenleven die het hotel buiten het toeristensei zoen bezetten. Toeristen komen in het hoogseizoen pas naar Arneville als alle hotels aan de kust vol zitten. Grand Hotel Arion zit aan de kust en zal dus in het hoogseizoen veel toeristen trekken. 'Het mooiste hotel van Zeeland' - om in de woorden van Ben van Damme te spreken- beschikt over twee honderd bedden en vijf zalen voor feesten en conferenties. Het totaaloppervlak is iets gro ter dan dat van Arneville. Het minder gunstige economische klimaat is voor vader en zoon Van Damme geen reden om de Foto Verschoore, met ves tigingen in onder meer Vlissingen, Goes en Mid delburg, bestaat 75 jaar. De familie-onderneming maakte een ontwikkeling door van 'mystiek en tove narij' naar de harde wereld van de electronica. „Mijn opa is 75 jaar geleden begonnen met de fotografie," vertelt Ad Verschoore in de vestiging in Vlissingen. „In een straal rond Goes deed hij de dorpen aan en hield daar 'zit dag'. Het hele dorp ging dan op de foto. Toen had fotografie nog iets mystieks, iets van tovenarij." Langzamerhand won het zelf fotograferen aan populariteit en deed de fotohandel zijn intrede. „Daarin zie je dat de geschiedenis zich herhaalt," zegt Verschoore. „Vroeger bracht je je camera weg als het rolletje vol was en werd die compleet naar de fabriek opgestuurd. Daar drukten ze Ad Verschoore (midden) tussen zijn medewerkers de foto's af en stuurden de camera met een nieuwe film terug. Zelf een filmpje verwis selen kon niet. Nu met de weg werpcamera's geef je ook film en camera af. Je koopt een nieuwe camera, maar die kan zijn gemaakt uit onderdelen van je vorige." Na de zwartwit-fotografie deed kleur zijn intrede. „Bij zwart wit deden we alles zelf. De kleurrolletjes stuurden we naar een foto-centrale. Zo'n acht jaar geleden zijn we begonnen met de 1-uurservice en die is erg succesvol. Omdat ons werk door Kodak wordt gecontroleerd, durf ik te zeg gen dat de kwaliteit van de 1- uursfoto's beter is dan de foto's van de centrale. Mensen denken vaak dat foto's in een 1-uurservice worden afgeraf feld. Maar dat ze langer weg zijn als je ze naar de centrale stuurt, heeft meer te maken met reistijd, dan met de tijd die wordt besteed aan het afdruk ken." De vestiging in Vlissingen biedt naast foto-materiaal ook audio-, video- en tv-appara- tuur. Verschoore: „Die horen tegenwoordig bij elkaar: bij fotograferen komt ook steeds meer electronica kijken. De foto-cd is daar een voorbeeld van." In enkele Verschoore vestigingen staat een machine waarmee klanten zelf vergro tingen kunnen maken. „Som migen gebruiken dat ding bij na als een gokkast," geeft Ver schoore de populariteit van de machine aan. „Over een jaar krijgen we er één die electro- nisch werkt in plaats van foto grafisch. Daarmee kun je veel meer experimenteren." „Wat de toekomst verder brengt, moeten we afwachten. Mijn zoons hebben tot nu toe geen interesse getoond voor de fotozaak." moed te verliezen. „Ik heb alle vertrouwen in de toekomst. Als je het goed doet, ben je de laatste die stuk gaat", aldus Van Damme sr. De Winkeliersvereniging Scheldestraat, die volgend jaar haar veertigjarig bestaan viert, houdt zater dag 7 mei de Lentemarkt Scheldestraat. Tal van acti viteiten moeten de winkel straat en de directe omge ving opfleuren. De marktkramen worden niet alleen bezet door de eigen winkeliers, maar ook door marktlieden van buiten. Secre taris Wim Muilwijk: „We willen zo bewijzen dat we als winkel straat nog springlevend zijn". De Lentemarkt Scheldestraat duurt van 9 tot 17 uur. Ook par ticulieren kunnen een kraam op de markt huren en kinderen tot 12 jaar mogen hun spulle tjes gratis op de grond verko pen. Behalve kraampjes waar van alles en nog wat te koop is, zijn er verschillende activiteiten. In de Kasteelstraat wordt een wedstrijd ringrijden gehou den. De prijzen worden om streeks half vijf uitgereikt door wethouder Meijers. Op de hoek van de Bouwen Ewout- straat en de Scheldestraat komt een podium te staan waarop de North Sea Dancers, Sandra Aerobics en de judo ka's vap sportschool Geelhoed zullen optreden. Kinderen kun nen een rondrit maken met een antieke brandweerauto uit Oostkapelle. De Winkeliersvereniging Scheldestraat bestaat volgend jaar veertig jaar. De straat raakte de laatste jaren een beetje verdrukt door het nieu we winkelcentrum. Muilwijk: „We voelen ons duidelijk ach tergesteld ten opzichte van het kernwinkelgebied. De laatste jaren zijn alle aandacht en geld van de gemeente door het cen trum opgeslokt. We vinden dat wij nu eens een de beurt moe ten komen". De Winkeliersver eniging Scheldestraat ver wacht dat als de relatief dure vierkante meters in het kern winkelgebied vol zijn, de goed kopere straten - waaronder de Scheldestraat - als een soort overloop gaan dienen. De Nederlandse Christelijke Ondernemers Vereniging onderzoekt binnenkort de toe komst van de Scheldestraat als winkelgebied. Muilwijk: „Ik denk zelf dat de functie van de straat is om gespecialiseerde zaken te herbergen waar de nadruk ligt op service en tijd. Iets wat in het kernwinkelge bied niet altijd mogelijk is". Een zwakke sociale weer baarheid gaat bijna altijd samen met gebrek aan zelfvertrouwen. Tijdens een discussie laat u zich gemakkelijk door ande ren overbluffen, als u aan uw eigen standpunt twij felt. Bent u onzeker over een bepaalde beslissing (de keuze van een studie, het afsluiten van een hypotheek en dergelijke), dan bent u een welkome prooi voor betaalde of onbetaalde adviseurs: mensen die wél die zeker heid en dat zelfvertrou wen hebben of uitstralen. Professionele adviseurs doen dan ook hun uiterste best om hun zelfvertrou wen op hun clientèle over te brengen. Hun (opge klopte) zelfvertrouwen kan u zelfs nog meer aan uzelf laten twijfelen. Beschikt u over voldoende zelfvertrouwen, dan kan dit u beschermen tegen de onge vraagde 'adviezen' van ande ren. Als u weet wat u in het leven wilt, kunt u gemakkelij ker weerstand bieden tegen de betweterigheid, bedil zucht en kritiek die u tegen komt in het leven. Zelfver trouwen biedt u een mentaal scherm, waarachter u in het sociale verkeer veilig kunt schuilen. Vaak gaan w^e ervan uit, dat zelfvertrouwen een onveran derlijke eigenschap is. Je bent ermee geboren, of niet. Als je geen zelfvertrouwen hebt, dan zul je het ook nooit krijgen. Ook denken we over zelfvertrouwen alsof het een alles-of-niets kwestie is. Je hebt het, of je hebt het niet. Beide opvattingen zijn echter onjuist. Zelfvertrouwen is geen aangeboren eigen schap. Bovendien is het vaak situatiegebonden. In sommi ge situaties heeft u meer zelf vertrouwen dan in andere. Zelfvertrouwen is vooral het resultaat van de wijze waar op u in een bepaalde situatie over uzelf denkt. Meer speci fiek hangt het samen met de inschatting, of u in bepaalde situaties succesvol zult zijn of niet. Ziet u zichzelf als iemand die zich in veel situ aties goed weet te redden, dan blaakt u waarschijnlijk van zelfvertrouwen. Ziet u zichzelf in veel situaties voor al als verliezer, dan is er spra ke van een gebrek aan zelf vertrouwen. De wijze waarop u over uzelf denkt, hangt weer samen met bepaalde ervaringen die u achter de rug heeft. Slaat u tijdens een tenniswedstrijd drie aces achter elkaar, dan komt dit uw zelfvertrouwen ten goede. U ziet zichzelf als een succesvol tennisser. Maakt u daarentegen tijdens het serveren tweemaal een dubbele fout, dan zal deze ervaring uw zelfvertrouwen verminderen. Hetzelfde geldt in andere situaties: slaagt u er meestal in om weerstand te bieden tegen onredelijke verzoeken van anderen, dan komt dat uw zelfvertrouwen ten goede. Laat u uw doen en laten vaak afhangen van de grillen van anderen, dan gaat dit vaak ten koste van uw zelfvertrouwen. Gebrek aan zelfvertrouwen kan samenhangen met een verkeerde beoordeling van uzelf. Sommige mensen zijn goed in staat om met alle daagse probleemsituaties om te gaan, maar missen toch zelfvertrouwen. Hun gebrek aan zelfvertrouwen is dan het resultaat van een verkeerde beoordeling van hun capaciteiten. Ze kunnen bijvoorbeeld hun succeser varingen negeren en uitslui tend letten op momenten waarop ze faalden. Een ande re oorzaak van gebrek aan zelfvertrouwen komt voort uit de neiging om uitsluitend verantwoordelijkheid te nemen voor faalervaringen. Successen worden toege schreven aan omstandighe den ('Oh, ik had gewoon geluk'), terwijl bij persoonlijk falen de hand in eigen boe zem wordt gestoken ('Dat ligt helemaal aan mij'). Zelfvertrouwen heeft de nei ging om zichzelf waar te maken. Mensen met veel zelfvertrouwen zijn vaak suc cesvoller, dan mensen die weinig vertrouwen hebben. Dit gegeven ligt onder meer ten grondslag aan de menta le begeleiding van topspor ters. De training beperkt zich niet tot speltechniek en de lichamelijke conditie, maar mikt ook op verhoging van het zelfvertrouwen van de sporter. De coach zal hem/haar stimuleren om zichzelf als winnaar te zien. Op die wijze maakt hij hem/haar deel van de 'win ning mood', of 'het gevoel' dat tot topprestaties kan lei den. Hetzelfde kunt u doen in uw omgang met andere men sen. U kunt uw zelfvertrou wen vergroten, door uzelf geregeld te voeden met posi tieve beelden ten aanzien van uw omgang met ande ren. We noemen dit positief visualiseren. U stelt zich vaker voor, hoe u alledaagse situaties succesvol aanpakt. Hoe u onredelijke verzoeken van anderen weigert, of hoe u met succes onterechte kri tiek van anderen weerstaat. Deze positieve beelden zul len uw zelfvertrouwen ver groten, en kunnen u helpen om ook in werkelijkheid effectiever met dergelijke situaties om te gaan. goed mogelijk te kunnen over denken, is de projectgroep zo breed mogelijk samengesteld. De gemeente Middelburg heeft een Projectgroep Autovrije Markt in het leven geroepen. De project groep heeft tot taak er voor te zorgen dat de Markt met ingang van 15 april 1995 daadwerkelijk autovrij is. Burgemeester C. Rutten van Middelburg en vertegenwoor digers van een aantal onderne- Jaarlijks wagen ruim twintigduizend men sen de sprong naar het ondernemerschap. Vol goede moed en met groot enthousiasme starten zij een eigen bedrijf. Een spannende tijd vol vragen breekt aan. Onzekerheid is troef. Ondernemen is immers risico nemen. Niet iedereen is voor het ondernemerschap weggelegd. Niet minder dan veertig procent van de startende ondernemers moet na drie of vier jaar constateren dat verder gaan geen zin meer heeft. Velen van hen hebben zich verkeken op de (commerciële) haalbaarheid van hun ideeën, zagen aanloopverliezen over het hoofd of vergaten dat groeien geld kost. Eén ding lijkt deze onfortuinlijke groep welwillenden gemeen te hebben: ze misten bijna allemaal een gedegen ondernemings plan. Want aan de basis van verantwoord ondernemen staat het ondernemingsplan. Een ondernemingplan is een volledige beschrijving van een (nog op te richten) onderneming of organisatie. Het plan houdt rekening met juridische, fiscale, financiële, organisatorische, technische en commercië le aangelegenheden. Kortom met alle facet ten van de bedrijfsvoering. Deze facetten die nen in hun samenhang te worden bekeken. Kernachtig geformuleerd geeft dit plan ant woord op de volgende vragen: 'Wat wil ik bereiken, wat kan ik en wat ga ik doen?' Een goed onderbouwd ondernemingsplan bestaat uit drie delen: een marktverkenning, een financieel en een organisatorisch plan. In het eerste deel, de marktverkenning, wordt de aandacht gericht op de structuur van de markt: in welke behoefte kan ik voorzien? Welke klantengroepen kan ik bedienen? Hoe kan ik ze bereiken? Welke functie vervul ik in de markt? Wie zijn mijn concurrenten eigen lijk? Wat zijn hun sterke- en zwakke punten? Wat is hun onderhandelingsmacht? Zijn er substituten (vervangende produkten) op de markt? Wat zijn de kritische succesfactoren? Wat is mijn bestaansrecht? Welke trends zijn zichtbaar? In het tweede deel van het plan worden de financiële consequenties van de beleidsvoor nemens op een rijtje gezet. Aan de hand van omzetverwachtingen, kostenposten en investeringsplannen kunnen winstcijfers, begrotingen en break even-analyses worden opgesteld. Het is daarbij verstandig uit te gaan van verschillende scenario's. Deze sce nario's kunnen aangeven wat er gebeurt als alles volgens plan verloopt en wat er gebeurt als alles mee- of juist tegenzit. Het leven zit immers vol verrassingen. Niets zo moeilijk als voorspellen, zeker als het de toekomst betreft. Een ijsboer die uitgaat van een prachtige zomer met temperaturen boven de veertig graden, bekijkt het leven weliswaar van de zonnige kant, maar zal gezien ons gril lig weerpatroon eerder thuiskomen van een koude kermis. Zeker als hij zijn beleid volle dig op de vooronderstelling van een prachti ge zomer afstemt, en besluit veel vaste men sen in dienst te nemen. Misschien kan hij maar beter naast ijs ook friet verkopen? Het organisatorisch gedeelte ten slotte geeft antwoord op de vragen 'Welke onderne mingsvorm past het beste bij mijn bedrijf? Koop of huur ik bedrijfsruimte? Hoeveel mensen neem ik in dienst? Hoeveel full-time, hoeveel part-time? Wie doet wat? Wat zijn mijn sterkste punten? Hoe kan ik deze het beste uitbuiten? Wat zijn mijn zwakke pun ten? Hoe vang ik deze tekortkomingen het beste op? Welke doelstellingen streef ik na? Hoe denk ik die te bereiken? Welke middelen zet ik daarbij in?' Geld is het smeermiddel van onze economie. Zonder geld kan niemand leven, laat staan ondernemen. Een doordacht, goed gefun deerd ondernemingsplan is een eerste ver eiste voor het verkrijgen van het benodigd krediet. Zeker in economisch mindere tijden gaan de banken op zeker. Een goede start is daarom het halve werk. Verantwoord onder nemen gebeurt aan de hand van een door dacht ondernemingsplan. Succes er mee. Natasja Jansen (links) en Femke Schuermans (rechts) met de prijswinnaars De kleurplaat die Sprint Photo heeft verspreid bij de opening van de nieuwe zaak aan de Markt in Mid delburg, heeft vele jonge kunstenaars geïnspireerd. Een jury moet de beste drie in drie categorieën kiezen uit meer dan achthonderd inzendingen. Donderdag 21 april konden de prijswinnaars bij Sprint Photo hun prijs in ontvangst nemen. Bedrijfsleidster Natasja Jan sen en haar assistente Femke Schuermans overhandigden de prijzen, waarna de kinderen - als herinnering aan de kleur- wedstrijd - op de foto gingen. De winnaars in de leeftijds groep tot 5 jaar zijn Anne van Maaren, Stella Prins en Tymen Coppoolse, in de categorie tot 8 jaar Sander Lotier, Kevin de Nooyer en Jorick Vos en in de groep tot 12 jaar Antoinette Pool, Chantal Smits en Rosalie Buyzer. U maaki vast wel eens een wandeling in de duinen. En ongetwijfeld geniet u dan volop van het mooie landschap en de unieke flora en fauna. Voor zo lang als het duurt, want het gaat hard berg afwaarts met de duinen. Zure regen, waterwinning en massa-recreatie tasten de duinen in toenemende mate aan. Samen met Stichting Duinbehoud kunt u de^e ontwikkeling een hall toe roepen! Steun daarom de Stichting Duinbehoud. Bel vandaag nog voor meer informatie Telefoon 071-131800/140548. Martijn van der Krogt en Ronald Vonk hebben onlangs in Domburg Res taurant Mondriaan geo pend. Het pand, waar jaren lang een modezaak in was gevestigd, is grondig ver bouwd. Restaurant Mondriaan is vol gens beide ondernemers een Frans/Italiaans restaurant, met de open keuken als middel punt. Chef-kok Martijn van der Krogt, die zoveel mogelijk met regionale produkten werkt, heeft zijn keukenervaring onder meer opgedaan bij Hotel-Restaurant Prinses Julia na in Valkenburg en Hotel-Res taurant Corona in Den Haag. Gastheer Ronald Vonk was de afgelopen jaren werkzaam in zijn modewinkel Primavera. Gastvrouw Annette van Veen heeft onder meer horeca-erva- ring opgedaan als serveerster en hotelreceptioniste. De keuken biedt een maande lijks wisselende kaart, waaruit een 3- of 4-gangenmenu kan worden samengesteld. Verder wordt wekelijks het speciale 5- gangenmenu Mondriaan geserveerd. Op tafel zijn standaard ijswater en 'wisselende mondvermaak- jes' aanwezig, geserveerd met naar eigen recept gebakken brood. Het seizoen zal bij het samenstellen van het gehele assortiment een grote rol spe len. mersorqanisaties onderteken den 31 maart een convenant waarin zij gezamenlijk uitspra ken zich te zullen inspannen om per 15 april 1995 de Markt autovrij te maken. Op die manier hoopt de gemeente de automobiliteit in de binnen stad te beperken, het verblijfs- klimaat aantrekkelijker te maken en het ondernemerskli maat te bevorderen. De Projectgroep Autovrije Markt onderzoekt de noodza kelijke maatregelen die daar toe moeten worden genomen en zal daarnaast kijken naar zogenaamde flankerende maatregelen die het welslagen van een autovrije Markt kun nen garanderen. De project groep houdt zich onder meer bezig met de vragen of en zoja waar meer terrassen op de Markt moeten worden geplaatst, of de openbaar-ver- voerroute gehandhaafd blijft en hoe de zaterdagmarkt er uit gaat zien. Om alle facetten van het auto vrij maken van de Markt zo Zo hebben naast een aantal gemeentelijke functionarissen ook diverse vertegenwoordi gers van belanghebbende organisaties zitting in de pro jectgroep. Deze vertegenwoor digers zijn H. Bogaert en D. Anbeek namens de Vereniging Ondernemers Middelburg, Th. Visser namens de raad voor Nederlandse Detailhandel, P. Dekker voor de Centrale Ver eniging Ambulante Handel, M. Temme namens het KNOV en de NCOV, A. van Oostrom voor de Horeca Activiteiten Middelburg, A. van Osnabrug- ge namens de banken, J. Bruurs namens de Kamer van Koophandel en J. Paauwe van de Regiopolitie Walcheren. De projectgroep streeft ernaar via de gemeentelijke sectie Voorlichting voortdurend goe de informatie te geven over het autovrij komen van de Markt. De familie Pouwelse krijgt de WK-reis van een vertegen woordigster van de GiroLoterij. De familie Pouwelse uit Westkapelle heeft in de GiroLoterij een geheel ver zorgde reis voor twee per sonen gewonnen naar het Wereldkampioenschap Voetbal in Amerika. Zij zijn daarmee een van de veertig winnaars van een WK-voet- balreis die als extra prijs viel in de trekking van de GiroLoterij en de Banklote- rij van 15 april. In de trek king van 20 mei zijn weder om veertig WK-reizen te winnen. De wedstrijd van het Neder landse elftal in Washington tegen Saoedi-Arabië op 20 juni staat centraal tijdens de vier daagse reis. De winnaars ver blijven in een eerste klas hotel in Washington, maken een excursie door de stad en krij gen bij terugkomst op Schip hol een ontbijt aangeboden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 9