ANWB-cursus
Pech Onderweg
De strijd tegen het roest
de Faam - de Vlissinger
UW WEEKBLAD
De Faam en De Vlissinger worden
gelezen. Op heel Walcheren
VAN DAMME
AUTO
Autobedrijf
CEVililF
Autobedrijf Wondergem en Melse
Bloemen
BIEDT TE
KOOP
Diverse
TOYOTA
<8> TOYOTA
Garage de Jager, Ringbaan West 24 Goes. Tel. 15092 b.g.g. 01104-319 Vert.: R. Ketelaar 01100-20873
Woensdag 21 december 1983
DE FAAM - DE VLISSINGER
BANDENPROFIEL
BESCHERMT
TEGEN
SLIPGEVAAR
Saab - Seat-dealer voor Walcheren
tel. 01184-15220
SAAB
Saab 900 Turbo 3-deurs1981
Saab 99 G L 4-deurs1982
Saab 900 GLS 4-deurs1982
Saab 900 GLS 4-deurs LPG1982
Saab 900 5-deurs Turbo1980
Saab 900 GLE1983
NIEUWE SEAT RONDA
vanaf 13.995,—
Alfa Sud Sprint1981
Alfa Sud1979
Citroen 2CV61981
Fiat Ritmo 65 CL1982
Fiat 1271981
Fiat 1311980
Opel Kadett Coupé1979
Opel Kadett 2-drs1978
Opel Ascona 1.91980
Hyundai Pony1980
Renault 4 GTL1978
Renault 30 1977
Mini Clubman Estate1978
Ford 1.6 Ghia1980
Rover 35001979
Allegro 1500 1981
Fiat Ritmo 75 CL1980
Renault 4 GTL1980
2CV61980
Simca 13081979
Lada Stationcarv:1978
GERBERA
AUTOBEDRIJF
Wissenkerke 01107-1477
B0VAG GARAGE ALEXANDER
sjl AUTOSCHADE CASTEL
AUTOSCHADE CASTEL
US! AUTOSCHADE CASTEL
Motorcraft E^l
Autobedrijf Joosse
TISSINK BANDEN BV
met
BOVAG
garantie
Toyota Celica ST Coupé1980
Ford 1600 4-drs. aut1980
Renault 12 Combi TL1978
Honda Accord 3-drs1978
Honda Civic Luxe 3-drs1980
V.W. Derby LS1978
Ford Escort 1.3 L1978
Peugeot 505 SR1980
Peugeot 304 Break1977
Ford 1600 L Combi nov1980
BMW 2002 Automatic1975
Mini 1100 Special1978
Renault 4 F6 Bestel m. ruiten1981
Automobielberlr. 'Delta'
CARAVANWACHT
V
De ANWB stelt automobi
listen weer in de gelegen
heid om wat meer over de
techniek van de auto te
weten te komen, waardoor
het opsporen en mogelijk
verhelpen van storingen
zelf kan worden gedaan. In
de afgelopen 20 jaar heb
ben al meer dan 150.000
mensen de cursus Pech
Onderweg gevolgd en ook
nu worden weer enkele van
deze cursussen gegeven.
Gedurende vier achtereen
volgende weken kan men
tijdens lesavonden van on
geveer tweeëneenhalf uur
deelnemen aan dit prak
tisch auto-onderricht.
Voor Middelburg staan
vier van deze cursussen op
het programma. De eerste
cursus op de dinsdagen 10.
17. 24 en 31 januari; ver
volgens op dinsdag 7, 14.
21. en 28 februari; maan
dag 12. 19 en 26 maart en 2
april en de laatste cursus
weer op de dinsdagen 3 en
10 april en 1 en 8 mei in
1984.
De cursussen worden ge
geven in de Technische
School aan de Kruisweg en
beginnen om 19.30 uur.
Het accent ligt op het zelf-
doen. met als doel de au-
tomobilisfeen zekere mate
van handigheid bij te
brengen met het technisch
gedeelte van de auto. Bij
het onderricht dat door er
varen wegenwachters en
keurmeesters van de
ANWB wordt verzorgd,
wordt gebruik gemaakt
van een auto waarbij
vooraf storingen zijn ge
maakt.
N
Er wordt onder meer aan
dacht besteed aan de ont
steking. carburatie, koe
ling en smering en ook hel
starten onder alle weer
somstandigheden komt
aan de orde. Iedere cursist
krijgt een handig cursus
boek dat ook na de lessen
zijn nut nog kan bewijzen.
Belangstellenden kunnen
zich opgeven bij het
ANWB-kantoor in Mid
delburg. Lange Geere 26,
telefoon 01180-15155.
Kosten voor leden negentig
gulden, niet-leden twintig
gulden extra.
Roest aan de auto is een
slechte zaak. Want roest
kost geld.
De vakman heeft het over
"corrosie", als iets roest. Dit
is geen mechanisch, maar
een chemisch proces, na
melijk de omzetting van de
ijzer in voornamelijk ijzer-
hydroxydèv een bruinachti
ge. helaas poreuze en brok
kelige substantie. Deze che
mische reactie vindt plaats
met de medewerking van
lucht en water. Maar de
roestvorming wordt pas
goed op gang gebracht door
zout.
De hoofdschuldige is het
winterse strooizout. En hier
hebben we meteen de re
den. waarom heden ten da
ge onze auto's aan veel ern
stigere roestaanvallen zijn
blootgesteld dan vroeger.
De hoeveelheid zout op on
ze wegen doet het hem. In
de winter 1964/65 werd bij
voorbeeld in Duitsland
38.500 ton op de wegen
gestrooid, in de winter
Ï969/70 reeds 380.000 ton
en in de winter 1978/79
zelfs 1.500.000 ton. Dit be
tekent dat daar in het voor
afgaande jaar iedere meter
weg werd bedekt met 3.2 kg.
zout.
Bescherming tegen roest is
dus bittere noodzaak. De
fabrikanten weten dat en
handelen ernaar. Ze geven
tegenwoordig hun nieuwe
auto's van huis uit een veel
intensievere corrosiebe-
scherming mee dan enkele
jaren geleden.
De eerste roestbestrijdende
maatregelen beginnen al
lang voordat de staalplaat
van de carrosserie zijn be
schermende lakmantel
krijgt, bijvoorbeeld op die
plaatsen, waar twee platen
aan de randen met elkaar
worden verbonden. Hier
voor bestaan twee metho
den. Eén ervan is het verlij-
men en omfelzen (het lij
men van metalen is van
daag de dag geen kunststuk
meer). Men lijmt dan aller
eerst beide platen aan de
rand over de gehele lengte
aan elkaar en dan wordt de
ene. uitstekende plaat om
de andere heen gefelsd. De
uitgeharde lijm biedt dan al
een voortreffelijke afdich
ting van de felsnaad. Voor
een nog betere beveiliging
tegen corrosie brengt men
echter aan de binnenkant
nog een extra pvc-afdich-
ting aan.
Het andere verbindings
procédé is het puntlassen.
toegepast bij die delen, die
een bijzonder grote stevig
heid moeten hebben. De
tegen elkaar gelaste delen
moeten natuurlijk eveneens
tegen corrosie worden be
schermd. vooral tegen het
binnendringen van vocht in
de holle ruimten. Dit ge
schiedt op drie verschillen
de manieren: door een pvc-
afdichting (zoals aan be
paalde kanten in het mo
torcompartiment) of door
middel van het omsluipen
van een hermetisch sluiten
de rubberen profTelstrip
met een kleefstoflaag aan
de binnenkant (zoals bij
voorbeeld aan de boven
kant van de .deuren), maar
ook doordat men de platen
tussen de laspunten iets op
licht en de zo ontstane holle
ruimten later met corrosie-
bestrijdingsmiddelen over
trekt. "vissebek" genoemd
(bijvoorbeeld aan de on
derkant van de deuren).
Staalplaat
Fosfateringslaag
ET-primer
Vullende voorlak
Holle ruimten:
Wasconservenng
Duurzame PVC-bescherming
van wielkasten
Wasbescher-
ming van
wagenonderkant
Duurzame bescherming
wauenondérkant met bitumenlaag
Maar ook de vlakken van
staalplaat kunnen tegen
corrosie worden beschermd
en wel reeds vóór het persen
en lakken. De motorkap is
uit één plaat gevormd, die
aan één kant vooraf van een
laag is voorzien. De opge-
walste beschermlaag bes
taat uit zinkpoeder met een
kunststofmassa als bind
middel - een doeltreffende
roestbescherming.
De beschermende behan
deling van de in vorm ge
perste carrosseriedelen be
gint met een intensieve rei
niging en ontvetting. Daar
na wordt op het metaalop
pervlak met behulp van
vloeibaar zinksulfaal een
chemische verbinding tot
stand gebracht, een ca.
0,004 mm dikke fosfaatlaag,
die een uitstekende be
scherming tegen roest
vormt.
Dan volgt het aanbrengen
van de grondlak. Dit ge
beurt tegenwoordig uitslui
tend door middel van elec-
trostatisch dompelen vol
gens het zogenaamde ca-
taphorese-procedé. Men
laat de delen in een groot
met vloeibare primer ge
vuld bad zakken en ver
bindt dan de vloeistof met
de positieve en de plaatde-
len met de negatieve pool
van een stroombron van ca.
350 V en een stroomsterkte
van 700 Ampère. Meteen
begint het negatief geladen
metaal de positief geladen
lakdeeltjes magnetisch aan
te trekken en ze vast te ve
rankeren. Na ongeveer drie
minuten zijn de plaatstalen
delen aan alle zijden en ook
in de hoeken en hoekjes met
een gelijkmatige laklaag
van ca. 0.02 mm bedekt.
Ook in de kleinste hoekjes
en hoeken, dat is het waar
het om gaat. Want die be
reik je bij het normale spui
ten niet optimaal.
Alvorens nu de zogenaam
de vullende voorlak en de
deklak worden aange
bracht, neemt men plaatse
lijk nog enkele zeer uitge
kiende beschermende maa
tregelen tegen corrosie: alle
scherpe kanten - bij de Golf
bijvoorbeeld is dat 63 meter
lengte - worden van een
pvc-afdichtkit voorzien;
ook alle tussenruimten en
voegen krijgen uit het
spuitpistool zo'n pvc-rups
en aan de binnenzijde van
dc wielkasten en ook op
bepaalde delen van de bo-
demsëctie spuit men een
pvc-laag (die tevens een
goede geluidsisolatie
vormt). Op de voorste en
achterste afsluitplaat. op de
onderkanten van de zijde
len en op de deurdorpels
wordt bij wijze van be
scherming tegen steenslag
een kunststofdispersie ges
poten.
Dan komt eindelijk het
aanbrengen van de vullen
de voorlak. namelijk een
speciale gekleurde tussen
laag en tenslotte dé deklak.
Beide behandelingen ge
schieden in geheel nieuwe,
in de automobiclbranche
voorlopig nog unieke auto
matische spuitinstallaties,
die een grote gelijkmatig
heid van de aangebrachte
lagen garanderen.
En nog steeds is men niet
aan het einde van de corro-
siebestrijdende maatrege
len. Hierbij komen nog de
conservering van de holle
ruimten en het aanbrengen
van de bescherming van de
onderzijde van de bodem-
sectie. De bescherming van
de holle ruimten bestaat uit
het inspuiten met was en
wel tweemaal: eenmaal in
de ene en eenmaal in de
andere sproeirichting. zodat
de was alle hoekjes bereikt.
Het allernieuwste op dit ge
bied is de wasvloedinstalla-
tie. Daarbij worden carros
serie en was sterk verhit en
daarna de holle ruimten
volledig met was gevuld. Dc
overtollige was loopt door
de afvocropeningen weer
weg. Wat achter blijft is een
gelijkmatig dikke wasfilm
in alle holle ruimten.
Voor de bescherming van
de onderkant van de auto-
vloer gebruikt men een ste
vige en toch elastische en
dus stecnslagbcst rijdende
wasbitumen. In de wielkas
ten wordt zelfs nog qua
vorm aangepaste kunststof-
binnenschermen aange
bracht.
Het geheel van deze veel
voudige maatregel'en heeft
het mogelijk gemaakt, dat
vrijwel de meeste fabrikan
ten de nieuwe auto een ga:
rantie tegen doorroesten
van binnenuit van 6 jaar
kunnen meegeven.
Opvriezen, ijzeien, sneeu
wen, zijn even zovele oorza
ken van gladde onbegaan
bare wegdekken waar iedere
automobilist in deze winter
tijd mee te maken kan krij
gen. Met name het banden
profiel zorgt onder deze
barre weersomstandigheden
voor het blijvend contact
van het voertuig met het
wegdek.
Want dpor de profilering
van het bandoppervlak
zuigt de band zich als het
ware vast aan het wegdek
waardoor het voertuig in
zijn koers blijft. Hoe veel
minder het profiel van de
band is. hoeveel minder dus
ook de bescherming tegen
het in de winter voortdu
rend op dc loer liggejid ge
vaar voor slippen.
Als nieuwe banden door
een bandenspecialist wor
den gemonteerd hebben
deze banden een profiel-
diepte van ongeveer een
centimeter in de diepe pro
fielgroeven. Naarmate de
band gebruikt wordt, slijt
hij af. De profieldiepte van
de band neemt daarmee
óók voortdurend af. De
slipweerstand blijft nog ac
ceptabel tot ongeveer 4
millimeter restprofiel.
Bij nog slechts 2 millimeter
restprofiel is de critische
grens bereikt en mag dc au
tomobilist nauwelijks of
geen bescherming tegen
slipgevaar meer van de
band verwachten. Daarom
verdient het nu meer dan
ooit aanbeveling om Uw
banden dezer dagen zorg
vuldig door een banden-
deskundige te laten beoor
delen.
AUTO-AKTUEEL
Het potplantenassortiment
beeft zich de laatste jaren
sterk uitgebreid en opmer
kelijk daarbij is dat er ook
bloeiende gewassen als pot
planten verschijnen, die we
Voorheen alleen als snij
bloem kenden.
Een goed voorbeeld daar
van is de Gerbera. Op grote
schaal wordt hij nog niet
aangevoerd, maar zo nu en
dan komen we hem in
bloemenwinkels en tuin
centra tegen.
Let er op dat de Potgerbera
bij aankoop twee bloemen
bezit en twee stengels met
knoppen. Alleen dan zal
men er in de huiskamer zo'n
zes tot acht weken plezier
van hebben en soms zelfs
nog langer.
De planten moeten veel
licht hebben en regelmatig
water. Gerbera "Beatrix" is
roze; de "Clara" is roze-
paars. De allernieuwste die
we komend voorjaar kun
nen venvachten zijn de ge
mengde kleuren, die onder
de naam "Happypot" en
"Floripot" op de markt
worden gebracht.
Dat er in de snijbloemen bij
de Gerbera ook een grote
keus is. zal bekend zijn.
Door intensief kruisings-
werk en onderzoek werd het
sortiment verbeterd, zowel
wat kleur betreft als ook dc
houdbaarheid. Nieuwe ras
sen kwamen op de markt en
het gehele jaar door is deze
aantrekkelijke snijbloem te
koop.
Een plezierige bijkomstig
heid is dat Gcrbera's niet
meer zo duur zijn als enkele
jaren terug, toen ze nog tot
de zeer exclusieve bloemen
werd gerekend.
Oorspronkelijk komt de
Gerbera uil Zuid-Afrika,
waar zo'n 45 soorten groei
en. De Engelsen noemen
deze fraaie bloem dan ook
wei Transvaal Daisy. Ger-
bera's zijn in het algemeen
goed houdbaar. Als u snij
bloemen voedsel gebruikt
zullen ze het gemakkelijk
een kleine twee weken in de
vaas uithouden.
Opel Kadett C1978
Opel Kadett City1 978
Opel Kadett C aut1977
2x Opel Kadett Stat.car 5-drs. 1 300 LPG 81 1 982
Opel Manta 20S Combi Coupé1979
Opel Rekord 20S 4-drs. LPG1978
Opel Rekord 20S Stationcar
de Luxe Caravannov. 1 981
Fordfiësta 1 100 L1981
Ford Escort 1300 GL1977 - 1980
Ford Taunus 1 600 L 4-drs1978
Ford Taunus 1600 l. Stat car 1979
Alfa Romeo Giuhetta 1 800 LPG 1980
VW Golf Diesel GL 1979
Peugeot 504 GL 1977
Renault 5 TL1978
Honda motor CB 900 F2 1982
S.mca 1308 GLS 197 7
Datsun Cherry 1200 GL LPG 1979
VW Passat 1977
Volvo (Daf) aut dec 197 7
Opel Ascona 2 Itr D 1979
Peugeot 305 SR1979
BMW 320-6 LPG1980
Wij wensen U
PRETTIGE KERSTDAGEN
Alexander Gogelweg 18, Vlissingen
Tel. 01184-65262
Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's
plaat en overzet plaatwerk
:rrmi voor alle autoschade
Oude Veerseweg 22 - Middelburg
lfoor roestherstel eti geheel
spuiten
Kenmerk voor vakwerk
1Specialist in vracht-,
bedrijfswagens en caravan -
schade
Tel. 01 180-27261
Voor al uw
Ford onderdelen
Gildeweg 20 - Vlissingen
IMKtHD
O,
MIDDELBURG
Kinderdijk 64-66
Tel. 01180-27502
VLISSINGEN
Gildeweg 7 (bij Miro)
Tel. 01184-15141
INRUIL I.N FINANCIERING MOGELIJK.
Ons bedrijf is ook zaterdag
lot 18.00 uur geopend.
Lambrechtstraat 19
Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg.
Onderhoud aan auto's
en caravans
Reparatie van
rubber geveerde assen
Auto- en caravanschades
Expertises en bemiddeling
Stalling
Avond- en zaterdag service
Keuringen
Dr. A.F. Philipsstraat 18, 4462 EW Goes, tel. 01100-15103
Toyota Carina, 4-drs., DX1 981 VL
Toyota Carina, 4-drs. DX1981
Toyota Carina, 2-drs. DX automaat1 979 VL
Toyota Carina, 4-drs. DX met LPG1979
Toyota Carina, 2-drs. DX automaat1978
Toyota Carina, 2-drs. ST1 979 VL
TOYOTA CARINA 4-drs. DX
automaat, bouwjr. 1979 23.000 km
bruin metallic VL
Toyota Corolla 1.3 Liftback DX1 982
Toyota Corolla 1.3 Coupé DX1 980
Toyota Corolla 30 Special1 980 VL
Toyota Tercel Coupé zeer mooi 1979
Toyota Starlet 5-drs. De Luxe1979
Toyota Starlet 1.2 3-drs. Luxe1 980
Toyota Starlet 1 ..3, 3-drs. DX1 982 VL
Toyota Starlet 3-drs. Luxe1979
Toyota Starlet 1.2 3-drs. DL1981
Toyota Cressida,_4-drs. DX1 979 VL
Toyota Cressida, 4-drs. DX1 980
Toyota Cressida Diesel1981
TOYOTA LANDCRUISER
HARDTOP DIESEL
60.000 km, bouwjaar 1981
kleur geel
Mitsubishi Galant 1.6 GL met LPG1 980 VL
Citroën GSA Club met schuifdak1 980
Mitsubishi Lancer GL1 982 VL
Fiat 127 3-drs. L1979 VL
Datsun 1 20A F-ll, 4-drs. de Luxe1 979 VL
VW Derby1 977
GOEDKOPERE MEENEEMAUTO'S
Simca 1 1 00 Tourist stationcar1976
Fiat 128 stationcar1976
Renault 16 TL1976 VL
Citroën GS Club1 973
Toyota Mark II1973
Toyota Crown, 4-drs. DX met LPG1978
VL.: auto's staan in Vlissingen
Vrijdag
koopavond
Vlissingen
MIDDELBURG
Klein Vlaanderen 97
Tel. 01180-12865
VLISSINGEN
Gildeweg 1 3
Tel. 01184-12916
Saab occasions 1978 -1983