ANWB-cursus Pech Onderweg De strijd tegen het roest de Faam - de Vlissinger UW WEEKBLAD De Faam en De Vlissinger worden gelezen. Op heel Walcheren VAN DAMME AUTO Autobedrijf CEVililF Autobedrijf Wondergem en Melse Bloemen BIEDT TE KOOP Diverse TOYOTA <8> TOYOTA Garage de Jager, Ringbaan West 24 Goes. Tel. 15092 b.g.g. 01104-319 Vert.: R. Ketelaar 01100-20873 Woensdag 21 december 1983 DE FAAM - DE VLISSINGER BANDENPROFIEL BESCHERMT TEGEN SLIPGEVAAR Saab - Seat-dealer voor Walcheren tel. 01184-15220 SAAB Saab 900 Turbo 3-deurs1981 Saab 99 G L 4-deurs1982 Saab 900 GLS 4-deurs1982 Saab 900 GLS 4-deurs LPG1982 Saab 900 5-deurs Turbo1980 Saab 900 GLE1983 NIEUWE SEAT RONDA vanaf 13.995,— Alfa Sud Sprint1981 Alfa Sud1979 Citroen 2CV61981 Fiat Ritmo 65 CL1982 Fiat 1271981 Fiat 1311980 Opel Kadett Coupé1979 Opel Kadett 2-drs1978 Opel Ascona 1.91980 Hyundai Pony1980 Renault 4 GTL1978 Renault 30 1977 Mini Clubman Estate1978 Ford 1.6 Ghia1980 Rover 35001979 Allegro 1500 1981 Fiat Ritmo 75 CL1980 Renault 4 GTL1980 2CV61980 Simca 13081979 Lada Stationcarv:1978 GERBERA AUTOBEDRIJF Wissenkerke 01107-1477 B0VAG GARAGE ALEXANDER sjl AUTOSCHADE CASTEL AUTOSCHADE CASTEL US! AUTOSCHADE CASTEL Motorcraft E^l Autobedrijf Joosse TISSINK BANDEN BV met BOVAG garantie Toyota Celica ST Coupé1980 Ford 1600 4-drs. aut1980 Renault 12 Combi TL1978 Honda Accord 3-drs1978 Honda Civic Luxe 3-drs1980 V.W. Derby LS1978 Ford Escort 1.3 L1978 Peugeot 505 SR1980 Peugeot 304 Break1977 Ford 1600 L Combi nov1980 BMW 2002 Automatic1975 Mini 1100 Special1978 Renault 4 F6 Bestel m. ruiten1981 Automobielberlr. 'Delta' CARAVANWACHT V De ANWB stelt automobi listen weer in de gelegen heid om wat meer over de techniek van de auto te weten te komen, waardoor het opsporen en mogelijk verhelpen van storingen zelf kan worden gedaan. In de afgelopen 20 jaar heb ben al meer dan 150.000 mensen de cursus Pech Onderweg gevolgd en ook nu worden weer enkele van deze cursussen gegeven. Gedurende vier achtereen volgende weken kan men tijdens lesavonden van on geveer tweeëneenhalf uur deelnemen aan dit prak tisch auto-onderricht. Voor Middelburg staan vier van deze cursussen op het programma. De eerste cursus op de dinsdagen 10. 17. 24 en 31 januari; ver volgens op dinsdag 7, 14. 21. en 28 februari; maan dag 12. 19 en 26 maart en 2 april en de laatste cursus weer op de dinsdagen 3 en 10 april en 1 en 8 mei in 1984. De cursussen worden ge geven in de Technische School aan de Kruisweg en beginnen om 19.30 uur. Het accent ligt op het zelf- doen. met als doel de au- tomobilisfeen zekere mate van handigheid bij te brengen met het technisch gedeelte van de auto. Bij het onderricht dat door er varen wegenwachters en keurmeesters van de ANWB wordt verzorgd, wordt gebruik gemaakt van een auto waarbij vooraf storingen zijn ge maakt. N Er wordt onder meer aan dacht besteed aan de ont steking. carburatie, koe ling en smering en ook hel starten onder alle weer somstandigheden komt aan de orde. Iedere cursist krijgt een handig cursus boek dat ook na de lessen zijn nut nog kan bewijzen. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij het ANWB-kantoor in Mid delburg. Lange Geere 26, telefoon 01180-15155. Kosten voor leden negentig gulden, niet-leden twintig gulden extra. Roest aan de auto is een slechte zaak. Want roest kost geld. De vakman heeft het over "corrosie", als iets roest. Dit is geen mechanisch, maar een chemisch proces, na melijk de omzetting van de ijzer in voornamelijk ijzer- hydroxydèv een bruinachti ge. helaas poreuze en brok kelige substantie. Deze che mische reactie vindt plaats met de medewerking van lucht en water. Maar de roestvorming wordt pas goed op gang gebracht door zout. De hoofdschuldige is het winterse strooizout. En hier hebben we meteen de re den. waarom heden ten da ge onze auto's aan veel ern stigere roestaanvallen zijn blootgesteld dan vroeger. De hoeveelheid zout op on ze wegen doet het hem. In de winter 1964/65 werd bij voorbeeld in Duitsland 38.500 ton op de wegen gestrooid, in de winter Ï969/70 reeds 380.000 ton en in de winter 1978/79 zelfs 1.500.000 ton. Dit be tekent dat daar in het voor afgaande jaar iedere meter weg werd bedekt met 3.2 kg. zout. Bescherming tegen roest is dus bittere noodzaak. De fabrikanten weten dat en handelen ernaar. Ze geven tegenwoordig hun nieuwe auto's van huis uit een veel intensievere corrosiebe- scherming mee dan enkele jaren geleden. De eerste roestbestrijdende maatregelen beginnen al lang voordat de staalplaat van de carrosserie zijn be schermende lakmantel krijgt, bijvoorbeeld op die plaatsen, waar twee platen aan de randen met elkaar worden verbonden. Hier voor bestaan twee metho den. Eén ervan is het verlij- men en omfelzen (het lij men van metalen is van daag de dag geen kunststuk meer). Men lijmt dan aller eerst beide platen aan de rand over de gehele lengte aan elkaar en dan wordt de ene. uitstekende plaat om de andere heen gefelsd. De uitgeharde lijm biedt dan al een voortreffelijke afdich ting van de felsnaad. Voor een nog betere beveiliging tegen corrosie brengt men echter aan de binnenkant nog een extra pvc-afdich- ting aan. Het andere verbindings procédé is het puntlassen. toegepast bij die delen, die een bijzonder grote stevig heid moeten hebben. De tegen elkaar gelaste delen moeten natuurlijk eveneens tegen corrosie worden be schermd. vooral tegen het binnendringen van vocht in de holle ruimten. Dit ge schiedt op drie verschillen de manieren: door een pvc- afdichting (zoals aan be paalde kanten in het mo torcompartiment) of door middel van het omsluipen van een hermetisch sluiten de rubberen profTelstrip met een kleefstoflaag aan de binnenkant (zoals bij voorbeeld aan de boven kant van de .deuren), maar ook doordat men de platen tussen de laspunten iets op licht en de zo ontstane holle ruimten later met corrosie- bestrijdingsmiddelen over trekt. "vissebek" genoemd (bijvoorbeeld aan de on derkant van de deuren). Staalplaat Fosfateringslaag ET-primer Vullende voorlak Holle ruimten: Wasconservenng Duurzame PVC-bescherming van wielkasten Wasbescher- ming van wagenonderkant Duurzame bescherming wauenondérkant met bitumenlaag Maar ook de vlakken van staalplaat kunnen tegen corrosie worden beschermd en wel reeds vóór het persen en lakken. De motorkap is uit één plaat gevormd, die aan één kant vooraf van een laag is voorzien. De opge- walste beschermlaag bes taat uit zinkpoeder met een kunststofmassa als bind middel - een doeltreffende roestbescherming. De beschermende behan deling van de in vorm ge perste carrosseriedelen be gint met een intensieve rei niging en ontvetting. Daar na wordt op het metaalop pervlak met behulp van vloeibaar zinksulfaal een chemische verbinding tot stand gebracht, een ca. 0,004 mm dikke fosfaatlaag, die een uitstekende be scherming tegen roest vormt. Dan volgt het aanbrengen van de grondlak. Dit ge beurt tegenwoordig uitslui tend door middel van elec- trostatisch dompelen vol gens het zogenaamde ca- taphorese-procedé. Men laat de delen in een groot met vloeibare primer ge vuld bad zakken en ver bindt dan de vloeistof met de positieve en de plaatde- len met de negatieve pool van een stroombron van ca. 350 V en een stroomsterkte van 700 Ampère. Meteen begint het negatief geladen metaal de positief geladen lakdeeltjes magnetisch aan te trekken en ze vast te ve rankeren. Na ongeveer drie minuten zijn de plaatstalen delen aan alle zijden en ook in de hoeken en hoekjes met een gelijkmatige laklaag van ca. 0.02 mm bedekt. Ook in de kleinste hoekjes en hoeken, dat is het waar het om gaat. Want die be reik je bij het normale spui ten niet optimaal. Alvorens nu de zogenaam de vullende voorlak en de deklak worden aange bracht, neemt men plaatse lijk nog enkele zeer uitge kiende beschermende maa tregelen tegen corrosie: alle scherpe kanten - bij de Golf bijvoorbeeld is dat 63 meter lengte - worden van een pvc-afdichtkit voorzien; ook alle tussenruimten en voegen krijgen uit het spuitpistool zo'n pvc-rups en aan de binnenzijde van dc wielkasten en ook op bepaalde delen van de bo- demsëctie spuit men een pvc-laag (die tevens een goede geluidsisolatie vormt). Op de voorste en achterste afsluitplaat. op de onderkanten van de zijde len en op de deurdorpels wordt bij wijze van be scherming tegen steenslag een kunststofdispersie ges poten. Dan komt eindelijk het aanbrengen van de vullen de voorlak. namelijk een speciale gekleurde tussen laag en tenslotte dé deklak. Beide behandelingen ge schieden in geheel nieuwe, in de automobiclbranche voorlopig nog unieke auto matische spuitinstallaties, die een grote gelijkmatig heid van de aangebrachte lagen garanderen. En nog steeds is men niet aan het einde van de corro- siebestrijdende maatrege len. Hierbij komen nog de conservering van de holle ruimten en het aanbrengen van de bescherming van de onderzijde van de bodem- sectie. De bescherming van de holle ruimten bestaat uit het inspuiten met was en wel tweemaal: eenmaal in de ene en eenmaal in de andere sproeirichting. zodat de was alle hoekjes bereikt. Het allernieuwste op dit ge bied is de wasvloedinstalla- tie. Daarbij worden carros serie en was sterk verhit en daarna de holle ruimten volledig met was gevuld. Dc overtollige was loopt door de afvocropeningen weer weg. Wat achter blijft is een gelijkmatig dikke wasfilm in alle holle ruimten. Voor de bescherming van de onderkant van de auto- vloer gebruikt men een ste vige en toch elastische en dus stecnslagbcst rijdende wasbitumen. In de wielkas ten wordt zelfs nog qua vorm aangepaste kunststof- binnenschermen aange bracht. Het geheel van deze veel voudige maatregel'en heeft het mogelijk gemaakt, dat vrijwel de meeste fabrikan ten de nieuwe auto een ga: rantie tegen doorroesten van binnenuit van 6 jaar kunnen meegeven. Opvriezen, ijzeien, sneeu wen, zijn even zovele oorza ken van gladde onbegaan bare wegdekken waar iedere automobilist in deze winter tijd mee te maken kan krij gen. Met name het banden profiel zorgt onder deze barre weersomstandigheden voor het blijvend contact van het voertuig met het wegdek. Want dpor de profilering van het bandoppervlak zuigt de band zich als het ware vast aan het wegdek waardoor het voertuig in zijn koers blijft. Hoe veel minder het profiel van de band is. hoeveel minder dus ook de bescherming tegen het in de winter voortdu rend op dc loer liggejid ge vaar voor slippen. Als nieuwe banden door een bandenspecialist wor den gemonteerd hebben deze banden een profiel- diepte van ongeveer een centimeter in de diepe pro fielgroeven. Naarmate de band gebruikt wordt, slijt hij af. De profieldiepte van de band neemt daarmee óók voortdurend af. De slipweerstand blijft nog ac ceptabel tot ongeveer 4 millimeter restprofiel. Bij nog slechts 2 millimeter restprofiel is de critische grens bereikt en mag dc au tomobilist nauwelijks of geen bescherming tegen slipgevaar meer van de band verwachten. Daarom verdient het nu meer dan ooit aanbeveling om Uw banden dezer dagen zorg vuldig door een banden- deskundige te laten beoor delen. AUTO-AKTUEEL Het potplantenassortiment beeft zich de laatste jaren sterk uitgebreid en opmer kelijk daarbij is dat er ook bloeiende gewassen als pot planten verschijnen, die we Voorheen alleen als snij bloem kenden. Een goed voorbeeld daar van is de Gerbera. Op grote schaal wordt hij nog niet aangevoerd, maar zo nu en dan komen we hem in bloemenwinkels en tuin centra tegen. Let er op dat de Potgerbera bij aankoop twee bloemen bezit en twee stengels met knoppen. Alleen dan zal men er in de huiskamer zo'n zes tot acht weken plezier van hebben en soms zelfs nog langer. De planten moeten veel licht hebben en regelmatig water. Gerbera "Beatrix" is roze; de "Clara" is roze- paars. De allernieuwste die we komend voorjaar kun nen venvachten zijn de ge mengde kleuren, die onder de naam "Happypot" en "Floripot" op de markt worden gebracht. Dat er in de snijbloemen bij de Gerbera ook een grote keus is. zal bekend zijn. Door intensief kruisings- werk en onderzoek werd het sortiment verbeterd, zowel wat kleur betreft als ook dc houdbaarheid. Nieuwe ras sen kwamen op de markt en het gehele jaar door is deze aantrekkelijke snijbloem te koop. Een plezierige bijkomstig heid is dat Gcrbera's niet meer zo duur zijn als enkele jaren terug, toen ze nog tot de zeer exclusieve bloemen werd gerekend. Oorspronkelijk komt de Gerbera uil Zuid-Afrika, waar zo'n 45 soorten groei en. De Engelsen noemen deze fraaie bloem dan ook wei Transvaal Daisy. Ger- bera's zijn in het algemeen goed houdbaar. Als u snij bloemen voedsel gebruikt zullen ze het gemakkelijk een kleine twee weken in de vaas uithouden. Opel Kadett C1978 Opel Kadett City1 978 Opel Kadett C aut1977 2x Opel Kadett Stat.car 5-drs. 1 300 LPG 81 1 982 Opel Manta 20S Combi Coupé1979 Opel Rekord 20S 4-drs. LPG1978 Opel Rekord 20S Stationcar de Luxe Caravannov. 1 981 Fordfiësta 1 100 L1981 Ford Escort 1300 GL1977 - 1980 Ford Taunus 1 600 L 4-drs1978 Ford Taunus 1600 l. Stat car 1979 Alfa Romeo Giuhetta 1 800 LPG 1980 VW Golf Diesel GL 1979 Peugeot 504 GL 1977 Renault 5 TL1978 Honda motor CB 900 F2 1982 S.mca 1308 GLS 197 7 Datsun Cherry 1200 GL LPG 1979 VW Passat 1977 Volvo (Daf) aut dec 197 7 Opel Ascona 2 Itr D 1979 Peugeot 305 SR1979 BMW 320-6 LPG1980 Wij wensen U PRETTIGE KERSTDAGEN Alexander Gogelweg 18, Vlissingen Tel. 01184-65262 Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's plaat en overzet plaatwerk :rrmi voor alle autoschade Oude Veerseweg 22 - Middelburg lfoor roestherstel eti geheel spuiten Kenmerk voor vakwerk 1Specialist in vracht-, bedrijfswagens en caravan - schade Tel. 01 180-27261 Voor al uw Ford onderdelen Gildeweg 20 - Vlissingen IMKtHD O, MIDDELBURG Kinderdijk 64-66 Tel. 01180-27502 VLISSINGEN Gildeweg 7 (bij Miro) Tel. 01184-15141 INRUIL I.N FINANCIERING MOGELIJK. Ons bedrijf is ook zaterdag lot 18.00 uur geopend. Lambrechtstraat 19 Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg. Onderhoud aan auto's en caravans Reparatie van rubber geveerde assen Auto- en caravanschades Expertises en bemiddeling Stalling Avond- en zaterdag service Keuringen Dr. A.F. Philipsstraat 18, 4462 EW Goes, tel. 01100-15103 Toyota Carina, 4-drs., DX1 981 VL Toyota Carina, 4-drs. DX1981 Toyota Carina, 2-drs. DX automaat1 979 VL Toyota Carina, 4-drs. DX met LPG1979 Toyota Carina, 2-drs. DX automaat1978 Toyota Carina, 2-drs. ST1 979 VL TOYOTA CARINA 4-drs. DX automaat, bouwjr. 1979 23.000 km bruin metallic VL Toyota Corolla 1.3 Liftback DX1 982 Toyota Corolla 1.3 Coupé DX1 980 Toyota Corolla 30 Special1 980 VL Toyota Tercel Coupé zeer mooi 1979 Toyota Starlet 5-drs. De Luxe1979 Toyota Starlet 1.2 3-drs. Luxe1 980 Toyota Starlet 1 ..3, 3-drs. DX1 982 VL Toyota Starlet 3-drs. Luxe1979 Toyota Starlet 1.2 3-drs. DL1981 Toyota Cressida,_4-drs. DX1 979 VL Toyota Cressida, 4-drs. DX1 980 Toyota Cressida Diesel1981 TOYOTA LANDCRUISER HARDTOP DIESEL 60.000 km, bouwjaar 1981 kleur geel Mitsubishi Galant 1.6 GL met LPG1 980 VL Citroën GSA Club met schuifdak1 980 Mitsubishi Lancer GL1 982 VL Fiat 127 3-drs. L1979 VL Datsun 1 20A F-ll, 4-drs. de Luxe1 979 VL VW Derby1 977 GOEDKOPERE MEENEEMAUTO'S Simca 1 1 00 Tourist stationcar1976 Fiat 128 stationcar1976 Renault 16 TL1976 VL Citroën GS Club1 973 Toyota Mark II1973 Toyota Crown, 4-drs. DX met LPG1978 VL.: auto's staan in Vlissingen Vrijdag koopavond Vlissingen MIDDELBURG Klein Vlaanderen 97 Tel. 01180-12865 VLISSINGEN Gildeweg 1 3 Tel. 01184-12916 Saab occasions 1978 -1983

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1983 | | pagina 15