Hoogtijdag
Westelijk Schouwen
voor
Restaurant
BEZOEKT
K. L. M.
TE HAAMSTEDE
HET GEZELLIGE
No. 8
11 AUGUSTUS 1934
2e Jaargang
wordt door de K.L M. mogelijk
den duur meer
van de ontel-
het luchtverkeer.
Groote belangstelling
van alle zijden.
Terecht mag deze, met de heeren Cock
en v. d. Broek tot de luchtvaartpioniers van
Schouwen worden gerekend.
Dat dit pionierswerk tot dergelijke spoedige
resultaten zou mogen leiden, hebben zelfs de
grootste optimisten niet durven droomen.
De Zeeuwsche luchtlij ii werd in korte tijd
tot de drukste ter wereld.
Opening van het K.L.M.-
Restaurant te Haamstede.
van het lucht-
Uifgave: BOEKHANDEL
JOH. J. KROP - RENESSE
- TELEFOON No. 17
GIRONUMMER 228181
Oplaag 1500 ex.
De opening van het K.L.M.-restaurant te
Haamstede, welke 8 dezer plaats vond,
achten wij niet op de eerste plaats van
belang, omdat de luchtreizigers daar de in
wendige mensch voortaan zullen kunnen
versterken. Immers, dat konden zij tot op
heden ook doen in de Schouwsche Boer,
welke helaas van dit nieuwe restaurant zeker
een terugslag zal ondervinden.
Neen, belangrijker is het, dat de K.L.M.
door de stichting van deze gelegenheid als
het ware een bezegeling geeft van het
rendement der Zeeuwsche luchtlijn.
Aan het stadium der proefnemingen is
thans definitief een einde gekomen en dat
het afgesloten werd met eenopening,
zal zeker alle voorstanders
verkeer ten zeerste verheugen.
Afgezien van alle sportieve overwegingen,
achten wij de voortdurende uitbreiding van
het luchtverkeer van een niet te onderschatten
belang voor onze streek.
Met het tot stand komen der Zeeuwsche
luchtlijn, heeft het vreemdelingenverkeer op
ons eiland zich zienderoogen uitgebreid, en
is het geworden tot een belangrijke factor
in het economisch leven van geheel Schouwen
en Duiveland. De oudere vervoermiddelen,
hoezeer zij ook in voorbije tijden in een
behoefte hebben voorzien, zijn niet in staat,
zich aan te passen aan de eischen, welke
het moderne publiek stelt Voor velen waren
eertijds de slechte verbindingen al voldoende,
om van een zomerverblijf in onze streek af
te zien.
Maar het gaat niet alleen om het vreemde
lingenverkeer. Het gaat mede om de perma
nente vestiging van velen, die het rustig
buitenwonen verkiezen boven de stad, maar
welke hiertoe alleen willen overgaan, wanneer
de buitenwereld af-
zij zich niet geheel van
gesloten gevoelen.
Dit nu
gemaakt.
De Westhoek kan op
worden dan een asyl voor vacantiegangers.
En wanneer dit geschiedt, zal het op de
eerste plaats een gevolg zijn
bare mogelijkheden van
De K L.M. heeft door het stichten van
een restaurant een definitief accent gegeven
aan de Zeeuwsche luchtlijn.
Daarvoor mogen wij erkentelijk zijn.
En daarom achten wij de openingsdag
van zoo groote beteekenis, dat wij dit num
mer van ons blad geheel in het teeken willen
zien staan van het luchtverkeer.
Voorgeschiedenis.
De opening van het K.L.M.-restaurant
te Haamstede valt ongeveer samen met het
verschijnen van een boekje, uitgegeven door
de F.a G. W. den Boer te Middelburg,
getiteld: „Het ontstaan der Zeeuwsche
luchtlijn”, samengesteld door dr. S. S. Sme
ding. Dit keurig verzorgde werkje geeft een
kort maar volledig overzicht van het ont
staan der Zeeuwsche luchtlijn.
Zij het dan ook dat ten onrechte de
indruk gewekt wordt, als zou de heer v
Woelderen de eerste pionier van het binnen-
landsch luchtverkeer zijn.
Ieder ingewijde weet echter dat deze eer
aan de heer Cock toekomt, waarvan ook
een in het K.L.M.-restaurant geplaatste
gedenksteen getuigt.
Het is verlucht met een aantal goede
foto’s, waarvan wij er eenige, welke ons door
de uitgeefster welwillend werden afgestaan,
bij dit artikel afdrukken.
Aan de hand van dit werkje recapituleeren
wij, dat de kiem voor het Haamsteedsche
vliegveld op 30 April 1925 te Zierikzee is
gelegd, en wel in een vergadering, onder
voorzitterschap van den heer J. J. Cock
aldaar gehouden.
Hoewel eerst het plan bestond, het vlieg
veld in de onmiddellijke omgeving van
Zierikzee te brengen, werd daarvan wegens
de daaraan verbonden hooge kosten afgezien,
en viel per slot van rekening het oog op
het bekende en nu in gebruik zijnde terrein
in den Westerenbanpolder. 4 Juni 1930 werd
het terrein in wording gedoopt als: Vlieg
veld West-Schotrwtfl."+4 October 1930 stak
de toenmalige burgemeester van Haamstede,
Jhr. v. Citters, de eerste spade in de grond,
en 4 Mei 1931 vond de officiëele opening
plaats, in tegenwoordigheid van vele auto
riteiten.
De geregelde dienst begon eerst op 4 Juli
1931, terwijl deze in 1932 werd doorgetrokken
naar Vlissingen.
Van af die tijd dateert de geweldige uit
breiding van het luchtverkeer op de Zeeuwsche
lijn.
Tot zoover het lezenswaardige boekje, dat
wij gaarne aanbevelen (het is verkrijgbaar
bij Boekh Krop te Renesse).
Vermelden wij voorts de alarmeerende
berichten, welke verleden jaar in de pers de
ronde deden en welke van opheffing van het
vliegveld spraken
Dank zij de energieke bemoeiingen van
velen, welke het luchtverkeer ter harte ging,
waaronder wij speciaal noemen Haamstede’s
burgemeester, die zich reeds verdienstelijk
maakte inzake het plaatsen van een stations
gebouwtje, liep het echter zoo’n vaart niet.
Jgr. Roëll greep nogmaals in, toen nieuwe
gevaren dreigden, en bracht het vliegveld
in veiligheid bij zijn gemeente, die het in
eigendom verkreeg.
REDACTEUR: LEO VAN BREEN „die blauwe scuut", RENESSE
Opening van het restaurant.
Een groot aantal auto’s bewoog zich in
de middag naar het vliegveld, en vele be
langstellenden vonden elkaar op het zonnige
terras van de jubilaresse, indien wij althans
het nieuwe K L M.-restaurant een oogenblik
mogen personifieeren.
Eenige K.L.M-machines, welke voor-
loopig op het vliegveld geparkeerd bleven,
brachten vele genoodigden aan uit vele
oorden des lands.
Groote belangstelling en een fleurige zomer
dag alle voorwaarden voor het welslagen
dezer feestelijke gebeurtenis, waren aanwezig.
Klokslag drie vond de opening plaats.
De Zeeuwsche luchtlijn is een parel
in de Nederlandsche luchtvaartkroon!
Met deze woorden opende de directeur
der K.L.M., de heer A. Plesman, de bij
eenkomst.
Spreker schetste de snelle opkomst der
Zeeuwsche luchtlijn en bracht dank aan de
burgemeester van Haamstede, welke daad
werkelijk helpt om het station der K.L.M.
EERSTE BADCOURANT
VOOR SCHOUWEN
K.L. M.-NUMMER
Het oude Stationsgebouwtje dat verdween.