Hoogtijdag Westelijk Schouwen voor Restaurant BEZOEKT K. L. M. TE HAAMSTEDE HET GEZELLIGE No. 8 11 AUGUSTUS 1934 2e Jaargang wordt door de K.L M. mogelijk den duur meer van de ontel- het luchtverkeer. Groote belangstelling van alle zijden. Terecht mag deze, met de heeren Cock en v. d. Broek tot de luchtvaartpioniers van Schouwen worden gerekend. Dat dit pionierswerk tot dergelijke spoedige resultaten zou mogen leiden, hebben zelfs de grootste optimisten niet durven droomen. De Zeeuwsche luchtlij ii werd in korte tijd tot de drukste ter wereld. Opening van het K.L.M.- Restaurant te Haamstede. van het lucht- Uifgave: BOEKHANDEL JOH. J. KROP - RENESSE - TELEFOON No. 17 GIRONUMMER 228181 Oplaag 1500 ex. De opening van het K.L.M.-restaurant te Haamstede, welke 8 dezer plaats vond, achten wij niet op de eerste plaats van belang, omdat de luchtreizigers daar de in wendige mensch voortaan zullen kunnen versterken. Immers, dat konden zij tot op heden ook doen in de Schouwsche Boer, welke helaas van dit nieuwe restaurant zeker een terugslag zal ondervinden. Neen, belangrijker is het, dat de K.L.M. door de stichting van deze gelegenheid als het ware een bezegeling geeft van het rendement der Zeeuwsche luchtlijn. Aan het stadium der proefnemingen is thans definitief een einde gekomen en dat het afgesloten werd met eenopening, zal zeker alle voorstanders verkeer ten zeerste verheugen. Afgezien van alle sportieve overwegingen, achten wij de voortdurende uitbreiding van het luchtverkeer van een niet te onderschatten belang voor onze streek. Met het tot stand komen der Zeeuwsche luchtlijn, heeft het vreemdelingenverkeer op ons eiland zich zienderoogen uitgebreid, en is het geworden tot een belangrijke factor in het economisch leven van geheel Schouwen en Duiveland. De oudere vervoermiddelen, hoezeer zij ook in voorbije tijden in een behoefte hebben voorzien, zijn niet in staat, zich aan te passen aan de eischen, welke het moderne publiek stelt Voor velen waren eertijds de slechte verbindingen al voldoende, om van een zomerverblijf in onze streek af te zien. Maar het gaat niet alleen om het vreemde lingenverkeer. Het gaat mede om de perma nente vestiging van velen, die het rustig buitenwonen verkiezen boven de stad, maar welke hiertoe alleen willen overgaan, wanneer de buitenwereld af- zij zich niet geheel van gesloten gevoelen. Dit nu gemaakt. De Westhoek kan op worden dan een asyl voor vacantiegangers. En wanneer dit geschiedt, zal het op de eerste plaats een gevolg zijn bare mogelijkheden van De K L.M. heeft door het stichten van een restaurant een definitief accent gegeven aan de Zeeuwsche luchtlijn. Daarvoor mogen wij erkentelijk zijn. En daarom achten wij de openingsdag van zoo groote beteekenis, dat wij dit num mer van ons blad geheel in het teeken willen zien staan van het luchtverkeer. Voorgeschiedenis. De opening van het K.L.M.-restaurant te Haamstede valt ongeveer samen met het verschijnen van een boekje, uitgegeven door de F.a G. W. den Boer te Middelburg, getiteld: „Het ontstaan der Zeeuwsche luchtlijn”, samengesteld door dr. S. S. Sme ding. Dit keurig verzorgde werkje geeft een kort maar volledig overzicht van het ont staan der Zeeuwsche luchtlijn. Zij het dan ook dat ten onrechte de indruk gewekt wordt, als zou de heer v Woelderen de eerste pionier van het binnen- landsch luchtverkeer zijn. Ieder ingewijde weet echter dat deze eer aan de heer Cock toekomt, waarvan ook een in het K.L.M.-restaurant geplaatste gedenksteen getuigt. Het is verlucht met een aantal goede foto’s, waarvan wij er eenige, welke ons door de uitgeefster welwillend werden afgestaan, bij dit artikel afdrukken. Aan de hand van dit werkje recapituleeren wij, dat de kiem voor het Haamsteedsche vliegveld op 30 April 1925 te Zierikzee is gelegd, en wel in een vergadering, onder voorzitterschap van den heer J. J. Cock aldaar gehouden. Hoewel eerst het plan bestond, het vlieg veld in de onmiddellijke omgeving van Zierikzee te brengen, werd daarvan wegens de daaraan verbonden hooge kosten afgezien, en viel per slot van rekening het oog op het bekende en nu in gebruik zijnde terrein in den Westerenbanpolder. 4 Juni 1930 werd het terrein in wording gedoopt als: Vlieg veld West-Schotrwtfl."+4 October 1930 stak de toenmalige burgemeester van Haamstede, Jhr. v. Citters, de eerste spade in de grond, en 4 Mei 1931 vond de officiëele opening plaats, in tegenwoordigheid van vele auto riteiten. De geregelde dienst begon eerst op 4 Juli 1931, terwijl deze in 1932 werd doorgetrokken naar Vlissingen. Van af die tijd dateert de geweldige uit breiding van het luchtverkeer op de Zeeuwsche lijn. Tot zoover het lezenswaardige boekje, dat wij gaarne aanbevelen (het is verkrijgbaar bij Boekh Krop te Renesse). Vermelden wij voorts de alarmeerende berichten, welke verleden jaar in de pers de ronde deden en welke van opheffing van het vliegveld spraken Dank zij de energieke bemoeiingen van velen, welke het luchtverkeer ter harte ging, waaronder wij speciaal noemen Haamstede’s burgemeester, die zich reeds verdienstelijk maakte inzake het plaatsen van een stations gebouwtje, liep het echter zoo’n vaart niet. Jgr. Roëll greep nogmaals in, toen nieuwe gevaren dreigden, en bracht het vliegveld in veiligheid bij zijn gemeente, die het in eigendom verkreeg. REDACTEUR: LEO VAN BREEN „die blauwe scuut", RENESSE Opening van het restaurant. Een groot aantal auto’s bewoog zich in de middag naar het vliegveld, en vele be langstellenden vonden elkaar op het zonnige terras van de jubilaresse, indien wij althans het nieuwe K L M.-restaurant een oogenblik mogen personifieeren. Eenige K.L.M-machines, welke voor- loopig op het vliegveld geparkeerd bleven, brachten vele genoodigden aan uit vele oorden des lands. Groote belangstelling en een fleurige zomer dag alle voorwaarden voor het welslagen dezer feestelijke gebeurtenis, waren aanwezig. Klokslag drie vond de opening plaats. De Zeeuwsche luchtlijn is een parel in de Nederlandsche luchtvaartkroon! Met deze woorden opende de directeur der K.L.M., de heer A. Plesman, de bij eenkomst. Spreker schetste de snelle opkomst der Zeeuwsche luchtlijn en bracht dank aan de burgemeester van Haamstede, welke daad werkelijk helpt om het station der K.L.M. EERSTE BADCOURANT VOOR SCHOUWEN K.L. M.-NUMMER Het oude Stationsgebouwtje dat verdween.

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1934 | | pagina 1